Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

Грч­ка па­ра­ли­са­на

Због дво­днев­ног ге­не­рал­ног штрај­ка за­тво­ре­не гра­ни­це, не­ма ави­о­на и бро­до­ва, а пет хи­ља­да по­ли­ца­ја­ца чу­ва пар­ла­мент у Ати­ни
На ули­ца­ма Ати­не су­ко­би­ли се по­ли­цај­ци и мла­ди де­мон­стран­ти ко­ји су но­си­ли ка­пу­ља­че или гас-ма­ске (Фо­то Рој­терс)
Од на­шег до­пи­сни­ка
Ати­на – Грч­ка је прак­тич­но у ха­о­су. У је­ку ту­ри­стич­ке се­зо­не, дру­ги пут за ме­сец да­на и де­ве­ти пут у го­ди­ни, от­ка­ко је ЕУ обе­ћа­ла кре­ди­те у за­ме­ну за дра­стич­не ме­ре штед­ње, зе­мља је па­ра­ли­са­на дво­днев­ним ге­не­рал­ним штрај­ком. Ком­пли­ко­ва­ни­јим од оног прет­ход­ног јер су пр­ви пут ове го­ди­не за­тво­ре­ни и гра­нич­ни пре­ла­зи.
Грч­ка по­ли­ци­ја је у Ати­ни упо­тре­би­ла су­за­вац про­тив де­мон­стра­на­та ко­ји су ба­ца­ли ка­ме­ње не­да­ле­ко од ми­ни­стар­ства фи­нан­си­ја. Мла­ди љу­ди са ка­пу­ља­ча­ма ба­ца­ли су ка­ме­ње и па­ли­ли кан­те за ђу­бре у цен­тру Ати­не, док их је по­ли­ци­ја ју­ри­ла, ис­па­лив­ши на њих су­за­вац и шок бом­бе.
С дру­ге стра­не, на ула­зи­ма у Грч­ку су ки­ло­ме­тар­ске ко­ло­не во­зи­ла јер се пут­нич­ки ауто­мо­би­ли про­пу­шта­ју на сва­ка два са­та, док за ка­ми­о­не и ауто­бу­се гра­нич­ни пре­лаз Бо­го­ро­ди­ца–Ев­зо­ни оста­је за­тво­рен због штрај­ка ца­ри­ни­ка.
Ха­ос је и у ави­он­ском са­о­бра­ћа­ју јер су, за раз­ли­ку од пре две не­де­ље ка­да су се због ту­ри­стич­ке се­зо­не уз­др­жа­ли од штрај­ка, кон­тро­ло­ри ле­те­ња овог пу­та уз син­ди­ка­те. Не­бо над Грч­ком је за­тво­ре­но по че­ти­ри са­та ују­тру и исто то­ли­ко уве­че у уто­рак и сре­ду. На­ци­о­нал­не ком­па­ни­је су от­ка­за­ле не­ко­ли­ко де­се­ти­на, углав­ном, до­ма­ћих ле­то­ва, што за ту­ри­сте зна­чи и не­мо­гућ­ност да от­пу­ту­ју на остр­ва.
За­тво­ре­не су и лу­ке, не ра­де бан­ке, бол­ни­це, не­ма град­ског са­о­бра­ћа­ја. Де­ли­мич­но ра­ди ме­тро ка­ко би се гра­ђа­ни пре­ве­зли на ми­тин­ге и де­мон­стра­ци­је у цен­тру Ати­не. С об­зи­ром на то да су ова два да­на у пе­то­ча­сов­ном штрај­ку и грч­ки но­ви­на­ри, ин­фор­ма­ци­је за до­ма­ћу јав­ност ће би­ти „до­зи­ра­не”.
У ша­ли но­ви­на­ри ка­жу да је то мо­жда и олак­ша­ње у тре­нут­ку ка­да се зе­мља истин­ски на­ла­зи у нај­те­жој кри­зи и нај­ве­ћој не­из­ве­сно­сти за сво­ју суд­би­ну. На­и­ме, уко­ли­ко пар­ла­мент у сре­ду уве­че не одо­бри вла­дин па­кет дра­стич­них ме­ра штед­ње про­тив ко­јег је устао и део по­сла­ни­ка, Грч­ка је – на ко­ле­ни­ма.
Пред ни­кад ре­ал­ни­јом мо­гућ­но­шћу бан­кро­та од ко­јег не мо­же да се спа­се без но­ве ра­те европ­ског кре­ди­та од 12 ми­ли­јар­ди евра. Ме­ђу­тим, ЕУ ни­је спрем­на да ис­пла­ти кре­дит уко­ли­ко се Грч­ка не оба­ве­же на но­ве ме­ре штед­ње, да­кле, док пар­ла­мент не усво­ји спор­ни па­кет ме­ра.
Рас­пра­ва на ову те­му у пар­ла­мен­ту је у то­ку и за­вр­ши­ће се тек у сре­ду ка­сно уве­че. Вла­да­ју­ћи со­ци­ја­ли­сти пре­ми­је­ра Јор­го­са Па­пан­дре­уа има­ју те­сну ве­ћи­ну од пет гла­со­ва у ко­јој су и тих, не­ко­ли­ко, пре­суд­них по­сла­ни­ка ко­ји се ни­су опре­де­ли­ли и ко­ји, чак, на­го­ве­шта­ва­ју да би мо­гли да гла­са­ју про­тив. Иако је, ка­ко је то ре­као ми­ни­стар фи­нан­си­ја Еван­ге­лос Ве­ни­зе­лос, реч о ме­ра­ма ко­је ни­су пот­пу­но пра­вед­не, суд­би­на зе­мље је у њи­хо­вим ру­ка­ма.
С дру­ге стра­не, по­сла­ни­ци зна­ју да би глас „за” зна­чио зе­ле­но све­тло за но­ве по­ре­зе, ра­ди­кал­но сма­ње­ње по­тро­шње, при­ва­ти­за­ци­ју, рас­про­да­ју др­жав­не имо­ви­не и мо­гу­ћу екс­пло­зи­ју со­ци­јал­ног не­за­до­вољ­ства.
Пре­ми­јер Па­пан­дреу је апе­ло­вао на по­сла­ни­ке твр­де­ћи да ће усва­ја­њем про­гра­ма би­ти окон­чан пе­ри­од не­из­ве­сно­сти за зе­мљу и отво­ре­на мо­гућ­ност да Грч­ка кре­не пу­тем про­дук­тив­не еко­но­ми­је.
Апел је упу­тио и пред­сед­ник На­ци­о­нал­не бан­ке Грч­ке Јор­гос Про­во­пу­лос ко­ји је на­гла­сио да је кре­дит­на по­др­шка ЕУ и ММФ је­ди­ни пут и на­чин ко­јим Грч­ка мо­же да се из­ву­че из ду­жнич­ке кри­зе. Не­до­вољ­на енер­гич­ност вла­де у спро­во­ђе­њу фи­скал­не ди­сци­пли­не по­сле пот­пи­си­ва­ња ме­мо­ран­ду­ма са кре­ди­то­ри­ма са­мо је про­ду­би­ла кри­зу.
У ин­тер­вју шпан­ском ли­сту „Мун­до”, ко­ји је иза­звао бур­ну и не­га­тив­ну ре­ак­ци­ју у пар­ла­мен­ту, је­дан од нај­бли­жих Па­пан­дре­у­о­вих са­рад­ни­ка Те­о­до­рос Пан­га­лос је из­ја­вио да су из­ја­ве по­је­ди­них грч­ких еко­но­ми­ста, чак и про­фе­со­ра фа­кул­те­та, да Грч­ка мо­же да иза­ђе из евро­зо­не и вра­ти се драх­ми и та­ко оп­ста­не – „нај­ве­ћа глу­пост”.
„Вра­ћа­ње на драх­му зна­чи­ло би већ сле­де­ћег да­на ју­риш на­ро­да на бан­ке у по­ку­ша­ју да се до­мог­ну сво­јих па­ра. То би зна­чи­ло и не­ми­нов­но из­во­ђе­ње тен­ко­ва на ули­це јер би по­ли­циј­ске сна­ге би­ле не­до­вољ­не. То би зна­чи­ло: вој­ска на ули­ца­ма, пра­зни ра­фо­ви у про­дав­ни­ца­ма, не­срећ­ни­ци ко­ји у оча­ју ска­чу кроз про­зор! То би би­ло по­губ­но за це­лу Евро­пу”, упо­зо­рио је Пан­га­лос.
Више од пет хиљада полицајаца је испред парламента. Касно по подне дошло је  до озбиљних нереда и сукоба полиције и демонстраната.Разјарене групе младих са марамама на лицу и покривени капуљачамам су, по већ познатом сценарију, каменицама засули полицију која је одговорила сузавцем.Девет демонстраната је повређено,као и 21 полицајац.
Нерди су се поновили нешто касније када су групе анархиста извалиле делове мермерних плоча на Тргу Синтагма и са „новим оружјем“поново јурнуле на полицијске снаге.Сви демонтсранти су,н а срећу,потиснути према околним улицама како би се спречили нови изгреди пред самим парламентом и заштитили посланици којима разјарена маса прети и упозорава их да не гласају за средњорочни план штедње без обзира на јасну поруку из Брисела да: „без у парламенту усвојеног програма,Грчкој нема ни спаса ни нових кредита“ – какао је то прецизирао европски комесар Оли Рен!
--------------------------------------------------------------------------
Про­мен­љи­во ста­ње на гра­ни­ци
Си­ту­а­ци­ја на гра­нич­ном пре­ла­зу из­ме­ђу Ма­ке­до­ни­је и Грч­ке Бо­го­ро­ди­ца–Ев­зо­ни ко­ји је од по­но­ћи зва­нич­но за­тво­рен, због ге­не­рал­ног штрај­ка у Грч­кој, ме­ња се из ча­са у час, па се гр­ђа­ни­ма пре­по­ру­чу­је да се бла­го­вре­ме­но оба­ве­сте код ма­ке­дон­ског Ауто-мо­то са­ве­за. Про­бле­ма у ави­он­ском са­о­бра­ћа­ју за са­да не­ма. Шеф ка­би­не­та ге­не­рал­ног ди­рек­то­ра „Јат ер­веј­за” Ста­ни­мир Јо­ва­но­вић је Тан­ју­гу ре­као да ави­он­ски са­о­бра­ћај, за са­да, функ­ци­о­ни­ше нор­мал­но и на­да­ју се да ће та­ко би­ти и на­ред­них да­на.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Media reports that people around Republika Srpska, Montenegro, and Serbia are coming to Banja Luka by organized transport

  Dodik called the rally to “defend freedom and future” of Serb people ahead of the May 2 UN’s voting on the Srebrenica genocide resolution....