Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Гориво може још да појефтини




Дизел Д-2, ког није било скоро месец дана на приватним пумпама, од јуче поново стиже у много већим количинама
Већа поскупљења од свих појефтињења (Фото З. Кршљанин)
Велепродајна цена евродизела код Нафтне индустрије Србије нижа је од јуче за 30 пара, а течног нафтног гаса за 1,18 динара. Цене у малопродаји на НИС-овим пумпама јуче нису мењане, али упоређујући ниво просечних цена, цене на бензинским станицама Нафтне индустрије тренутно су најниже на тржишту Србије.
Од 20. марта, када су после два и по месеца након поскупљења почели да снижавају цене на пумпама европремијум БМБ-95 је у односу на конкуренцију јефтинији за 3,5 до 7,6 динара по литру, БМБ-95 до 3,3, дизел горива Д-2 од 1,6 до 2,5, а евродизел од два до четири динара по литру.
Упитан каква је ситуација код приватника и да ли су „испратили” снижавање цена после појефтињења код НИС-а, Бора Татић, председник Удружења бензинских станица, каже да је корекција било и код појединих приватника, али да су занемарљиве.
– Уколико у близини постоји НИС-ова пумпа приватници су морали да снизе цене, тамо где конкуренције нема цене су остајале исте, појефтињења дакле није било – каже Татић.
Он признаје да приватници нису толико ажурни када је у питању појефтињење, као када су кориговали своје цене после поскупљења код НИС-а, а то правда чињеницом да ни та појефтињења код највећег снабдевача нису била толико велика да би их приватници увек докраја испратили.
Татић, међутим, додаје да би гориво могло у овом часу да буде јефтиније за три до четири динара да није донесен Правилник о минимуму техничких услова за складиштење деривата, где свако онај ко увози гориво мора да има у закупу или у власништву свој резервоар капацитета 3.000–5.000 кубика, у зависности да ли је реч о течном нафтном гасу, бензину или дизелу, што у великој мери увећава трошкове пословања.
Иако је доношењем овог правилника држава желела да уведе ред на тржиште деривата, јер је Србија једна од ретких земаља у региону која има чак 250 регистрованих фирми за промет деривата, поставља се питање да ли је то морала да учини на најдрастичнији и најскупљи начин, јер су трошкови закупа и градње нових резервоара, наводно, већи од милион евра.
Татић не верује да ће се на овај начин увести ред кад је реч о дериватима и каже да осим што ће најмањи нестати с тржишта, јер неће имати финансијских могућности да поступе по правилнику, других резултата неће бити. Уместо да по отварању тржишта горива конкуренција буде што већа, правилник одлучује ко остаје а ко пропада, каже Татић.
Ситуација се, додаје, бар када је реч о овом удружењу, није променила ни када је у питању снабдевање дизелом Д-2, те више од месец дана овај дериват не стиже из НИС-а до малопродаје.
Саша Милеуснић, директор у приватној нафтној компанији „Петробарт-Авија” каже да је дизел Д-2 од јуче поново почео да стиже на пумпе, после паузе од скоро месец дана и да има најава из Нафтне индустрије да би снабдевање убудуће требало да се нормализује.
Када је реч о ценама деривата, Милеуснић каже да је ситуација на тржишту таква да је тешко рећи ко је од приватника у међувремену снижавао цене као што је то чинио НИС а ко држи старе цене, те да сви покушавају тржишно да послују.  
Упоређујући просечне малопродајне цене у региону с нашим уочљиво је да је бензин БМБ 95 јефтинији у Румунији и БиХ, док је дизел гориво јефтиније у Албанији, Румунији, Македонији и БиХ.
Ј. Петровић
објављено: 19.04.2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στο ζήτημα της Αλβανίας η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει μια στρατηγική που να βασίζεται σε δύο παράγοντες:

  💶 Χρήμα  ✝️ Εθνοτική ταυτότητα Το αλβανικό κράτος είναι μια πλαστή οντότητα όπου χωρίζεται σε δύο μεγάλες ομάδες: Τους Τόσκηδες και τους ...