Δευτέρα 30 Απριλίου 2012

Муслиман у манастиру, православац код хоџе



Хришћанске светиње које поштују и посећују поједини муслимани јесу манастир Острог и капела Светке Петке на Калемегдану, док део православних верника сличан однос има према Муратовом турбету у Приштини или текији Серсем Алије у Тетову


(Фото Танјуг)
Вишевековни суживот хришћана и муслимана на овим просторима донео је сукобе и нетрпељивости, али и мешовите бракове, усвајање обичаја и језичких израза, па и делимично мењање религијске праксе. Толико различити, хришћанство и ислам, сусревши се на Балкану, почели су делимично да се преплићу, па се дешава да православац одлази код хоџе, а муслиман у православни храм. О постојању двоверства најбоље сведоче исламске суфије које су, усвајајући мешавину исламских и хришћанских народних веровања с наглашеном идејом социјалне правде, били најбољи мисионари ислама, каже презвитер др Срђан Симић, који је изучавао ислам на докторским студијама из оријенталистике.

– Познате су рифаијске дервишке групе у Сарајеву које користе молитвену технику „зикр”, која нас у великој мери подсећа на хришћанску молитву непрестаног призивања имена Христовог. О верском и народном поштовању хришћанских светиња од стране муслимана на овом простору сведочи нам и њихово учествовање у неким хришћанским молитвословљима и обредима, као, на пример, у чину малог водоосвећења на Млади петак, учествовање у акатистима везанимза службе Свете Петке и Светог Пантелејмона, паљење свећа, лојаних, не воштаних, за душе живих сродника и преминулих предака, посете хришћанским светињама у којима се  чувају свете мошти па чак и пасивно учествовање у великим хришћанским празницима као што су Божић, Васкрс и Вазнесења. Црквени празници који су посвећени Христовом  рођењу, страдању, васкрсењу и вазнесењу муслимански верници обележавају синкретистички, на њихов начин, окупљањем око светиња и паљењем свећа за своје претке верујући да ће им поштовање хришћанских празника донети напредак како у свакодневном послу тако и у здрављу – наводи отац Срђан.

Неке од хришћанских светиња које посећују и муслимани јесу црква Светих апостола Петра и Павла у Расу, манастир Високи Дечани на Космету, манастир Острог у Црној Гори, црква Рождества Пресвете Богородице и капела Светке Петке на Калемегдану, Саборна црква, набраја отац Срђан. С друге стране, део православних верникаобилази како хришћанске, тако и  исламске светиње, Муратово турбе у Приштини, на пример, или текију Серсем Алије у Тетову. У текији Кавак-баба у Бугарској врше се и хришћанске сахране, а неки надгробни споменици имају и хришћанско име покојника, истиче отац Срђан. Није такође непознато да по савет, помоћ, али и реч утехе неки верници одлазекод хоџе.

–  Одлазе неки квазихришћани код шејха или хоџе да траже израду магијских записа, који се наплаћују а немају заправо никакву религијску моћ, а такви митолошки обреди и ритуали су далеко не само од хришћанске вере него и од сваке озбиљности – каже отац Срђан.

Он објашњава да се најчешће ради о ручно исписаним записима на цедуљицама који често немају никакве везе са арапским језиком. Распрострањеност оваквог двоверства, религијског синкретизма на тлу Балкана вероватно је у вези са односом исламских освајача према хришћанским поданицима у доба продора Османлија на ово подручје.

– Османски ислам, продирући на некадaшњу византијску територију Балканског полуострва показао је извесну флексибилност према хришћанима. Покорио их је али без обавезе насилног преобраћења, потиснувши веру у сферу приватности, дарујући на тај начин поробљеним балканским народима кроз такозване милет системе  верску слободу, законе и вође,  истовремено успостављајући са њима културну и језичку блискост која је и допринела делимичној асимилацији и стварању специфичног варијетета османског ислама. Такав османски културни печат уз релативизован однос према немуслиманима приметан је у Црној Гори, Босни и Херцеговини, Србији, Македонији, Бугарској и Албанији – наводи презвитер др Срђан Симић.

Ј. Чалија
објављено: 30.04.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Media reports that people around Republika Srpska, Montenegro, and Serbia are coming to Banja Luka by organized transport

  Dodik called the rally to “defend freedom and future” of Serb people ahead of the May 2 UN’s voting on the Srebrenica genocide resolution....