Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Дунав слободан, држава плаћа штету


Потписан споразум између пословодства „Дунав групе агрегати” и радника, гарант покрајински секретар Мирослав Васин


Нови Сад: бродари очекују накнаду штете због блокиране пловидбе Фото М. Мијушковић
Нови Сад – Радници „Дунав групе агрегати” (ДГА), некадашњег предузећа „Херој Пинки”, одустали су од поновне блокаде међународног пловног пута на Дунаву. Са руководством предузећа потписали су споразум да им се до викенда исплате три овогодишње минималне зараде и други део октобарске плате за 2011, као и да се измире доприноси за све запослене. Још је, међутим, неизвесно ко ће платити штету домаћим и страним бродарским фирмама које је блокада Дунава, од 11. до 13. априла, приморала да укотве своја пловила.

Споразум радника и пословодства ДГА, као гарант, потписао је и покрајински секретар за рад Мирослав Васин. Иако су првобитно тражили исплату свих заосталих зарада, радници су после вишечасовних преговора прихватили ову, како се истиче, једину реалну опцију. Власник ДГА, бизнисмен из Руме Душан Боровица, обавезао се да против организатора протеста неће покретати прекршајне и кривичне пријаве.

– До краја седмице би требало да буде организован још један састанак са руководством, на коме ће се договарати динамика исплата зарада за новембар и децембар 2011. године, хранарине за укрцано особље и друге заостале обавезе – каже нам представник радника Новица Цветковић, који је учествовао у преговорима.

Са пословодством ДГА, покрајински секретар Мирослав Васин се договорио да се одвоје средства за Фонд ПИО, да се радницима обезбеди здравствено осигурање и овере књижице закључно са 30. јуном 2012. године. Међутим, здравствено осигурање моћи ће да буде гарантовано само запосленима из Новог Сада, а пошто ДГА ангажује раднике из чак 67 места у Србији, предлог ће бити послат и њиховим општинама.

Васин је навео и три могућа сценарија за даљу судбину ДГА, која је већ дуже време у великој кризи. Једно је проналажење стратешког партнера, друго реорганизација фирме уз прављење тромесечног плана, а треће и нејнепопуларније – стечај предузећа. Он је предложио да током 2012. године предузеће исплаћује минималне зараде, али са потврдом руководства да ће оне бити редовне.

Због тродневне блокаде пловног пута код Новог Сада највећу штету су претрпеле речне трговачке флотиле из Бугарске, Украјине, Румуније, Хрватске, Словачке, Аустрије и Мађарске. Генерални директор Луке „Нови Сад” Миленко Миливојевић каже да је само у овом граду било непланирано усидрено више од 20 бродова, а већи број пловила је чекао нормализовање саобраћаја код Вуковара, Апатина, Панчева и Ђердапа.

Он истиче да нашу земљу обавезују Конвенција о статусу Дунава из 1921, Дунавска конвенција из 1948. и Братиславски споразум из 1955. године, којим су бивше Југославије прихватиле да ће поштовати све пословне односе у вези са слободном пловидбом овом реком. Зато се Министарство за инфраструктуру може наћи у врло неугодној ситуацији да свима надокнади штету.

– За време блокаде пословни обим у нашој луци је био знатно нижи, јер су бродови на путу ка Констанци били заустављени у јужном току Дунава. Проблеме су углавном имале компаније које се баве трговином житарица – наводи Миливојевић.

М. Мијушковић

објављено: 19.04.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου