Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Странци хоће српску руду и путаре

Београд – Осим српске пољопривреде и фабрика за прераду хране, страним инвеститорима занимљиви су и наши рудници и грађевинска предузећа специјализована за градњу инфраструктуре. Како „Новости“ сазнају, велики број писама о заинтересованости из других земаља пристигао је за РТБ „Бор“, али и за руднике „Ресавица“ и „Ковин“. У грађевинском сектору, великим страним инвеститорима најинтересантнија је београдска „Мостоградња“, „Војводинапут – Бачкапут“ из Новог Сада, и предузеће за грађење, ремонт и одржавање пруга ЗГОП Нови Сад.
РТБ „БОР“ има више од 5.000 запослених. Управо због тога је опстанак овог предузећа од стратешког значаја за Бор, али и околину. Иако од од 2010. године, откако је у реструктурирању, РТБ бележи добит, за собом вуче нагомилане дугове од око 900 милиона евра. Група РТБ Бор обухвата руднике бакра „Бор“ и Мајданпек и Топионицу и рафинацију бакра у Бору.
На који начин ће се приватизовати ово предузеће, биће утврђено до краја октобра „у пакету“ са осталим фирмама, од 403 за које су стигла писма о заинтересованости.
Рудници „Ресавица“ Деспотовац јавно су предузеће, које упошљава 4.161 радника, према подацима из последњег завршног рачуна. Док РТБ „Бор“ држави дугује 241 милион динара на име неплаћених пореза и доприноса, дуг „Ресавице“ на листи Пореске управе Србије нарастао је на 1,39 милијарди динара. Привредно друштво за подводну експлоатацију угља, рудник „Ковин“, пак, из истоименог града, упошљава 118 људи, и већ је почетком 2012. године на продају нуђена његова имовина и то за 3,37 милиона евра, уз обавезу улагања још 2,5 милиона. Понуду је дала само „Титан цементара“ из Косјерића, коју је Агенција за приватизацију одбацила због непотпуности, а тендер прогласила неуспелим.
Када је реч о грађевинским предузећима, обе новосадске фирме за које су стигле понуде странаца (и „Бачкапут“ и ЗГОП), припадале су некада „Нибенс групи“ у власништву Мила Ђурашковића, који их је купио у поступцима приватизације. Купопродајни уговори су, у међувремену, раскинути, а оба предузећа враћена под окриље Агенције за приватизацију. Сада траже нове власнике. „Војводинапут – Бачкапут“ упошљава 295 људи, а ЗГОП – 317. Прво држави на име неплаћених пореза дугује више од 198 милиона, а друго 172 милиона динара.
„Мостоградња“, пак, котира се високо на листи задужених предузећа. Само држави на име неплаћених пореза и доприноса дугује готово три милијарде динара. Последња приватизација овог грађевинског предузећа, које упошљава 1.011 радника, покушана је 2008. године. Тада је 52 одсто капитала у акцијама нуђено за 5,6 милиона евра. Продаја је пропала, јер једини понуђач, конзорцијум крагујевачког предузећа „Пилар“ и руске компаније „Зарубестројтехнолоџи“ није испунио квалификационе услове за учешће на тендеру, који је проглашен – неуспешним.
Стварно стање
Сва предузећа са списка Агенције за приватизацију за које се испитивала заинтересованост инвеститора, укупно 502, имају рок до 29. септембра да Агенцији доставе попис целокупне имовине и обавеза закључно са пословном 2013. годином. Агенција има рок да до краја октобра Министарству привреде поднесе конкретне предлоге о решавању судбине сваког од ових предузећа са листе. Онима који не буду одређени за приватизацију, а буде се сматрало да не могу да опстану самостално на тржишту, следује социјални програм за запослене и – стечај.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Шпанци и Мађари неће гласати за пријем тзв Косова у Савет Европе

  Министарство спољних послова Шпаније потврдило је да ће та земља задржати своју позицију према Приштини по питању чланства у Савету Европе...