Srpski DTL (Domaći Trgovački Lanac), grčki Elomas i hrvatski NTL (Narodni Trgovački Lanac), najveća su trgovačka udruženja u Jugoistočnoj Evropi koja posluju na više hiljada lokacija.
Srpsku asocijaciju DTL osnovanu 2011. godine objedinjuje 14 trgovačkih kompanija koje su prisutne na više od 550 prodajnih mesta i druga je asocijacija trgovaca po veličini u Jugoistočnoj Evropi. Pojedine članice najavile su širenje maloprodajne mreže u mestima u kojima do sada nisu poslovale, kao i otvaranje objekata na preko 1.000 kvadratnih metara. Najveći trgovac u Grupi je lanac PerSu u vlasništvu BB Trade-a koji poseduje 136 marketa i koji je nedavno najavio otvaranje 20 novih maloprodaja u Vojvodini, dok se u 2019. očekuje i ulazak na tržište Beograda. Pored širenja mreže marketa, PerSu je tokom prošle godine radio i na modernizaciji postojećih. U okviru DTL-a, posluje i trgovac Podunavlje koji na 123 lokacije zapošljava 880 radnika, a poslednjih decembarskih dana otvorio je novi market u Deliblatu koji zauzima 100 kvadrata prodajnog prostora, a kupcima ponudio više od 2.000 artikala. Kompanija Tekijanka još jedna je u nizu članica DTL-a koja je nedavno ušla u gradove u kojima do sada nije poslovala, ali i najavila nove objekte od preko 1.000 kvadrata. Tekijanka je nedavno otpočela poslovanje u Knjaževcu i Zaječaru, dok je u Boru povećala prisustvo otvaranjem novih marketa. Članice DTL-a su i VP DIMA trgovački lanac sa 26 supermarketa, od kojih se jedan nalazi i u Beogradu, kao i Europrom iz Valjeva koji je nedavno otvorio dva nova marketa u Mionici i Peckoj. Sa 55 maloprodajnih objekata VUM d.o.o. je najveći trgovac u Šapcu i okolnim mestima, a u sklopu trgovačkog preduzeća članice DTL-a nalazi se i veleprodajni centar koji se prostire na 3.000 kvadrata. Tokom novembra DTL je povećao svoje prisustvo i kroz članicu Medius koja je otvorila 21. po redu supermarket na 600 kvadrata prodajnog prostora, ali i najavila dalje širenje maloprodajne mreže i proširenje proizvodnih kapaciteta. U asortimanu članica DTL-a nalaze se proizvodi robnih brendova Fina - konditori i sokovi, To, Hit - hemija, Hit - kozmetika i Carsko pivo, ali i proizvodi evropskog diskont lanca Netto.
U Grčkoj je 1994. godine pet trgovačkih lanaca osnovalo asocijaciju trgovaca Elomas. Kao odgovor na dolazak velikih multinacionalnih trgovačkih kompanija, ali i dolaskom ekonomske krize broj trgovaca se povećao na 30 i danas čini drugu po veličini Grupu po obimu prometa i ostvarenom prometu. Među članicama Elomasa, nalaze se i najpoznatija imena iz grčkog maloprodajnog sektora, među kojima su Bazzar, Elinika, INKA, Kritikos, Afroditi...Kompanija Bazaar posluje sa više od 140 objekata, a nedavno je otvorila i svoj deveti po redu Cash&Carry centar. Aktivno širenje maloprodajne mreže i nove investicije najavili su trgovci Elinika i Kritikos, dok u Solunu po broju objekata a u okviru Elomasa lidersku poziciju drži lanac Afroditi koji u gradu poseduje 20 supermarketa. Članice Elomasa sve više u svojim marketinškim kampanjama koriste logo asocijacije koja ima za cilj da štiti svaku svoju članicu i da radi na njenom jačanju, ali i cele grčke ekonomije i domaćih proizvođača. Pod robnom markom Elomas, danas se nalazi široka paleta proizvoda dostupnih u svim maloprodajnim objektima njegovih članica.
Hrvatski NTL - Narodni trgovački lanac osnovan je 2008. godine spajanjem CBA i Grupe NTL. Grupa okuplja devet maloprodajnih lanaca koji ukupno poseduju oko 1400 maloprodajnih objekata. Lanac Studenac je najveći lanac koji posluje u okviru Grupe i trenutno posluje sa oko 400 marketa. Trgovački lanac je nedavno u Splitu predstavio novi koncept supermarketa u kome se fokusirao na veći asortiman svežih proizvoda domaćih proizvođača. Među članicama se nalazi i Trgovina Krk koja je u prošloj godini otvorila nove supermarkete, ali i preuzela dva manja lokalna trgovca. Sa više od 170 objekata i 1.000 zaposlenih, trgovački lanac Boso sa sedištem u Vinkovcima drži lidersku poziciju u maloprodaji na području Slavonije. Među članicama se nalazi i lanac Trgostil koji u Zagrebu i Severozapadnim delovima zemlje poseduje više od 60 supermarketa, kao i trgovci Bakmaz sa 135 maloprodaja i skladišnim centrom od 3.000m2, Pemo, Gavranović i drugi. Pod robnom markom NTL-a nalazi se široka paleta konditorskih, smrznutih i mlečnih proizvoda, kafa, čajevi, hrana za kućne ljubimce, zdrava hrana, pekarski proizvodi, dečja hrana, hemija...
Pored već prisutnih trgovaca, srpski DTL će od ove godine za konkurenta imati i nemački Lidl, dok se u susednoj hrvatskoj koju je u 2017. i zvanično napustila Billa, ne očekuje dolazak novih prehrambenih trgovaca. U Grčkoj je i pored pada potrošnje i gašenjem nekoliko trgovaca situacija mnogo jasnija. Zemlja je dobila novog lidera Sklavenitisa, dok je nemački Lidl za 2018. godinu najavio nove investicije od 100 miliona evra. Među velikim konkurentima Elomasu nalaze se i Metro AEBE, Masoutis, ali i manji lanci poput domaćeg Discount Markt-a.
Izvor: Retail Serbia - http://www.retailserbia.com/
Izvor: Retail Serbia - http://www.retailserbia.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου