NEW YORK - Proizvodi desetak
multinacionalnih kompanija glavni su izvor plastičnog otpada koji je
preplavio Zemlju, objavila je u srijedu udruga ekoloških aktivista,
upozoravajući da kompanije izbjegavaju odgovornost za njegovo uklanjanje
i promocijom reciklaže prebacuju odgovornost na potrošače.
Coca-Cola, Nestle i PepsiCo
predvode listu najgorih zagađivača plastičnom ambalažom koju je
sastavila globalna koalicija pojedinaca i ekoloških organizacija "Break
Free from Plastics". Čini je ukupno 6.118 pojedinaca iz cijelog svijeta i
1.475 organizacija, uključujući Greenpeace.
Kompanije uglavnom izbjegavaju odgovornost za uklanjanje otpada, naglašavaju ekološki aktivisti.
Volonteri aktivističke koalicije prikupili su u 51 zemlji gotovo pola milijuna komada plastičnog otpada na "Svjetski dan čišćenja", organiziran prije mjesec dana. Ukupno 43 posto prikupljene količine nosilo je oznake globalnih potrošačkih brendova.
Prvo je mjesto na listi, drugu godinu zaredom, pripalo Coca-Coli s 11.732 komada plastičnog otpada prikupljenog u 37 zemalja na četiri kontinenta u ovoj godini, više nego od sljedeća tri velika zagađivača na listi zajedno.
Drugo i treće mjesto na listi pripalo je PepsiCou i Nestleu. U tri velike kompanije nisu odmah odgovorili na upit AFP-a da komentiraju izvješće.
Popis 10 najvećih zagađivača uključuje Mondelez International, Unilever, Mars, P&G, Colgate-Palmolive, Philip Morris i Perfetti Van Mille, navodi se u izvješću.
"Mnogi od njih obvezali su se da će svoje proizvode učiniti održivijima a zapravo u velikoj mjeri štite zastarjeli poslovni model proizvoda za jednokratnu upotrebu zbog kojeg smo se i našli u ovoj situaciji", konstatiraju autori izvješća, objavljenog u Manili.
Iako svjetski potrošački brendovi priznaju odgovornost za generiranje krize, "podjednako su agresivni u promoviranju lažnih rješenja problema", upozoravaju.
Promicanje recikliranja njihova je metoda prebacivanja odgovornosti na potrošače, dodaju, napominjući da je reciklirano samo devet posto plastike proizvedene od 50-ih godina prošlog stoljeća.
Coca-Colina promocija plastičnih boca za jednokratnu upotrebu, proizvedenih od plastike prikupljene iz oceana, i PepsiCoova promocija reciklaže "ne dotiču se srži problema i gotovo jamče eskalaciju krize zagađenja plastikom", ističu u koaliciji ekoloških aktivista.
Nestle pak dnevno prodaje više od milijardu proizvoda u jednokratnoj ambalaži "a nema jasne planove o smanjenju ukupne količine" ambalaže koju plasiraju u svijet, ističe se u izvješću.
"Kompanije i dalje profitiraju od plasmana prevelike količine plastike za jednokratnu upotrebu, prisiljavajući ujedno zajednice širom svijeta da plaćaju račun" za takvo ponašanje, ističu njegovi autori.
Takvo je stanje "neprihvatljivo", dodaju, zaključujući da bi kompanije trebale odustati od promocije "lažnih rješenja", poput recikliranja i "bioplastike" i okrenuti leđa ekonomiji baziranoj na bacanju.
Među zemljama koje u oceane bacaju najviše plastike izdvajaju se Kina, Indonezija, Filipini, Vijetnam i Šri Lanka, ali "pravi su generatori značajnog dijela tog plastičnog zagađenja Azije zapravo multinacionalne korporacije sa sjedištem u Europi i Sjedinjenim Državama", poručuju.
Kompanije uglavnom izbjegavaju odgovornost za uklanjanje otpada, naglašavaju ekološki aktivisti.
Volonteri aktivističke koalicije prikupili su u 51 zemlji gotovo pola milijuna komada plastičnog otpada na "Svjetski dan čišćenja", organiziran prije mjesec dana. Ukupno 43 posto prikupljene količine nosilo je oznake globalnih potrošačkih brendova.
Prvo je mjesto na listi, drugu godinu zaredom, pripalo Coca-Coli s 11.732 komada plastičnog otpada prikupljenog u 37 zemalja na četiri kontinenta u ovoj godini, više nego od sljedeća tri velika zagađivača na listi zajedno.
Drugo i treće mjesto na listi pripalo je PepsiCou i Nestleu. U tri velike kompanije nisu odmah odgovorili na upit AFP-a da komentiraju izvješće.
Popis 10 najvećih zagađivača uključuje Mondelez International, Unilever, Mars, P&G, Colgate-Palmolive, Philip Morris i Perfetti Van Mille, navodi se u izvješću.
"Mnogi od njih obvezali su se da će svoje proizvode učiniti održivijima a zapravo u velikoj mjeri štite zastarjeli poslovni model proizvoda za jednokratnu upotrebu zbog kojeg smo se i našli u ovoj situaciji", konstatiraju autori izvješća, objavljenog u Manili.
Iako svjetski potrošački brendovi priznaju odgovornost za generiranje krize, "podjednako su agresivni u promoviranju lažnih rješenja problema", upozoravaju.
Promicanje recikliranja njihova je metoda prebacivanja odgovornosti na potrošače, dodaju, napominjući da je reciklirano samo devet posto plastike proizvedene od 50-ih godina prošlog stoljeća.
Coca-Colina promocija plastičnih boca za jednokratnu upotrebu, proizvedenih od plastike prikupljene iz oceana, i PepsiCoova promocija reciklaže "ne dotiču se srži problema i gotovo jamče eskalaciju krize zagađenja plastikom", ističu u koaliciji ekoloških aktivista.
Nestle pak dnevno prodaje više od milijardu proizvoda u jednokratnoj ambalaži "a nema jasne planove o smanjenju ukupne količine" ambalaže koju plasiraju u svijet, ističe se u izvješću.
"Kompanije i dalje profitiraju od plasmana prevelike količine plastike za jednokratnu upotrebu, prisiljavajući ujedno zajednice širom svijeta da plaćaju račun" za takvo ponašanje, ističu njegovi autori.
Takvo je stanje "neprihvatljivo", dodaju, zaključujući da bi kompanije trebale odustati od promocije "lažnih rješenja", poput recikliranja i "bioplastike" i okrenuti leđa ekonomiji baziranoj na bacanju.
Među zemljama koje u oceane bacaju najviše plastike izdvajaju se Kina, Indonezija, Filipini, Vijetnam i Šri Lanka, ali "pravi su generatori značajnog dijela tog plastičnog zagađenja Azije zapravo multinacionalne korporacije sa sjedištem u Europi i Sjedinjenim Državama", poručuju.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου