Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2014

Странци хоће српску руду и путаре

Београд – Осим српске пољопривреде и фабрика за прераду хране, страним инвеститорима занимљиви су и наши рудници и грађевинска предузећа специјализована за градњу инфраструктуре. Како „Новости“ сазнају, велики број писама о заинтересованости из других земаља пристигао је за РТБ „Бор“, али и за руднике „Ресавица“ и „Ковин“. У грађевинском сектору, великим страним инвеститорима најинтересантнија је београдска „Мостоградња“, „Војводинапут – Бачкапут“ из Новог Сада, и предузеће за грађење, ремонт и одржавање пруга ЗГОП Нови Сад.
РТБ „БОР“ има више од 5.000 запослених. Управо због тога је опстанак овог предузећа од стратешког значаја за Бор, али и околину. Иако од од 2010. године, откако је у реструктурирању, РТБ бележи добит, за собом вуче нагомилане дугове од око 900 милиона евра. Група РТБ Бор обухвата руднике бакра „Бор“ и Мајданпек и Топионицу и рафинацију бакра у Бору.
На који начин ће се приватизовати ово предузеће, биће утврђено до краја октобра „у пакету“ са осталим фирмама, од 403 за које су стигла писма о заинтересованости.
Рудници „Ресавица“ Деспотовац јавно су предузеће, које упошљава 4.161 радника, према подацима из последњег завршног рачуна. Док РТБ „Бор“ држави дугује 241 милион динара на име неплаћених пореза и доприноса, дуг „Ресавице“ на листи Пореске управе Србије нарастао је на 1,39 милијарди динара. Привредно друштво за подводну експлоатацију угља, рудник „Ковин“, пак, из истоименог града, упошљава 118 људи, и већ је почетком 2012. године на продају нуђена његова имовина и то за 3,37 милиона евра, уз обавезу улагања још 2,5 милиона. Понуду је дала само „Титан цементара“ из Косјерића, коју је Агенција за приватизацију одбацила због непотпуности, а тендер прогласила неуспелим.
Када је реч о грађевинским предузећима, обе новосадске фирме за које су стигле понуде странаца (и „Бачкапут“ и ЗГОП), припадале су некада „Нибенс групи“ у власништву Мила Ђурашковића, који их је купио у поступцима приватизације. Купопродајни уговори су, у међувремену, раскинути, а оба предузећа враћена под окриље Агенције за приватизацију. Сада траже нове власнике. „Војводинапут – Бачкапут“ упошљава 295 људи, а ЗГОП – 317. Прво држави на име неплаћених пореза дугује више од 198 милиона, а друго 172 милиона динара.
„Мостоградња“, пак, котира се високо на листи задужених предузећа. Само држави на име неплаћених пореза и доприноса дугује готово три милијарде динара. Последња приватизација овог грађевинског предузећа, које упошљава 1.011 радника, покушана је 2008. године. Тада је 52 одсто капитала у акцијама нуђено за 5,6 милиона евра. Продаја је пропала, јер једини понуђач, конзорцијум крагујевачког предузећа „Пилар“ и руске компаније „Зарубестројтехнолоџи“ није испунио квалификационе услове за учешће на тендеру, који је проглашен – неуспешним.
Стварно стање
Сва предузећа са списка Агенције за приватизацију за које се испитивала заинтересованост инвеститора, укупно 502, имају рок до 29. септембра да Агенцији доставе попис целокупне имовине и обавеза закључно са пословном 2013. годином. Агенција има рок да до краја октобра Министарству привреде поднесе конкретне предлоге о решавању судбине сваког од ових предузећа са листе. Онима који не буду одређени за приватизацију, а буде се сматрало да не могу да опстану самостално на тржишту, следује социјални програм за запослене и – стечај.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ιστορική μάρκα Yugo, γνωστή από τη δεκαετία του 1980 για τα προσιτά της αυτοκίνητα, ενδέχεται να κάνει την επιστροφή της

Τα δικαιώματα της επωνυμίας ανήκουν πλέον στη γερμανική Globo GmbH, πίσω από την οποία βρίσκεται ο Alexander Bjelic. Σε συνεργασία με τον Σ...