U okviru izložbe "Tehnika narodu" juče su se na platou ispred Muzeja istorije Jugoslavije okupili vlasnici najstarijih "Fića" u Srbiji i ljubitelji ovog automobila koji je obeležio čitav jedan period razvoja bivše Jugoslavije.
Najstariji: Simbol bivše SFRJ na platou ispred Muzeja istorije Jugoslavije
Pretposlednji dan izložbe "Tehnika narodu", Ivana Manojlovića, o razvoju tehnike za svakodnevnu upotrebu u Jugoslaviji, posvećen je automobilu "fića" jer je njegova proizvodnja obeležila početak domaće automobilske industrije i za većinu jugoslovena "fića" je bio prvi automobil.
- "Fića" je proizvođen punih 30 godina, od davne 1955. do 1985. godine u fabrici automobila u Kragujevcu i smatra se oldtajmerom i simbolom bivše SFRJ. Mi koji smo danas ovde smo zaljubljenici u fiće i čuvamo ih od zaborava - kaže Slavoljub Bataljević, predsednik Udruženja ljubitelja fića iz Kragujevca.
Tokom trideset godina napravljeno je 923.487 vozila, a ispred Muzeja "25. maj" danas je bilo izloženo dvadesetak najstarijih "fića" iz Srbije koje su još uvek u voznom stanju.
Izložba "Fića" iz cele Srbije /Foto:Milorad Milanković
Vlasnik najstarijeg i najočuvanijeg "Fijata 600d" iz 1962. godine ponosan je na svoj auto za koji ga, kaže, vežu najlepše uspomene.
Najstariji i najočuvaniji "Fijat 600d" u Srbiji /Foto: Milorad Milanković
- Vozim auto samo po lepom vremenu, nikada po kiši i snegu, jer on zaslužuje samo ljubav i pažnju. Supruga i ja smo sami restaruirali auto, majstor ga je samo prefarbao. Da bi vam dokazao kolika ljubav je u pitanju, dovoljno je da vam kažem da je sređivanje auta trajalo punih godinu dana i da smo lično očistili svaki od 5.600 delova u njemu - kaže ponosni vlasnik najstarije fiće na izložbi, Petar Igrutinović i izaziva da mu se javi ko god misli da ima sređenijeg "fiću" od njega.
Kolekcionarski primerci ispred Muzeja istorije Jugoslavije/Foto: Milorad Milanković
Ljubav kolekcionara i vlasnika ovih automobila je velika i ne kriju da ih podseća na neka srećnija vremena i uspomene iz mladosti.
- Mi smo učili da vozimo u fićama, naše prve ljubavi su se dogodile u njima i sećanja nas brojna vezuju za ovaj poseban auto. Ljubav prema njemu je sada samo još veća - dodaje Petar Ignjatović.
Sve generacije posetile izložbu "Fića" /Foto:Milorad Milanković
Stariji posetioci su se prisećali prvih časova vožnje u ovom automobilu, dok oni mlađi kažu da bi rado vozili ovaj automobil i sad.
- Vratila sam se u detinjstvo posmatrajući ova kola i slušajući priče o njima. Moja majka je u "fići" učila da vozi, a moj sin želi da kupi jednog što pre - priča Dragana Namuzić Nedeljković dok sa porodicom obilazi izložbu.
Najmlađi posetioci bili oduševljeni "fićama"/ Foto: Milorad Milanković
Fića je kroz godine korišćen na razne načine, služio je kao službeno milicijsko vozilo, učestvovao je na trkama, a sa njim se čak igrao i fudbal.
Udruženje ljubitelja fića iz Kragujevca pokrenulo je inicijativu da se u Kragujevcu podigne spomenik fiće i zastavinog znaka kako ovaj simbol svakodnevnog života u SFRJ ne bi bio zaboravljen.
"Fića se voli, a sve ostalo se vozi" - zaključio je Slavoljub Bataljević.
"Fića" iz drugog ugla /Foto:Milorad Milanković
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου