Δευτέρα 21 Απριλίου 2014

Znamo li šta kupujemo?


DeklaracijeDeklaracije u Srba
Da li svaki potrošač treba da bude stručnjak za hemiju, veterinu, tehnologiju hrane i drugih sličnih oblasti da bi mogao da pročita deklaraciju na bilo kom proizvodu koji se nalazi na policama trgovina u Srbiji? Za mnoge je ključno i to koliko dugo treba da studiraju deklaraciju pre nego što se odluče da kupe neki proizvod jer su slova toliko sitna da ni naočare ne pomažu
Nepoverenje koje potrošači u Srbiji uglavnom imaju prema deklaracijama rezultat je dugogodišnje prakse da se na deklaracijama piše mnogo nevažnog, a skriva ono što je potrošačima najbitnije. I brojni slučajevi u kojima se na ambalaži ili deklaraciji navodilo ili navodi da određeni proizvodi imaju gotovo čudotvorna svojstva, kako su 100% napravljeni od sastojaka kojih u proizvodima nema ni u mikrotragovima, neki su od razloga zbog kojih je država rešila da uvede red u tu oblast.
Pravilnik
Pravilnikom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane koji se zvanično primenjuje od 5. oktobra prošle godine, država je utvrdila uslove za deklarisanje, označavanje i reklamiranje upakovane i neupakovane hrane. Izuzetak je napravljen u navođenju podataka o sastojcima koji mogu da izazovu alergije, jer se oni primenjuju od 1. januara ove godine. Proizvođačima je dat rok od 18 meseci da se prilagode datim pravilima. Ukoliko se nabavlja pre isteka roka od 18 meseci, nova ambalaža mora biti s novom deklaracijom, a u njoj i alergeni moraju biti navedeni boldovanim slovima.
Značajnu ulogu u primeni ovih propisa mogli bi da imaju i trgovci, tj. njihovo upozorenje da neće stavljati u promet robu koja nije pravilno deklarisana.
Naravno da trgovci mogu da ne prime proizvod koji nije deklarisan po novom pravilniku, ali tek posle zakonskog roka, 15. aprila 2015. godine.
– Novim pravilnikom obezbeđuje se visok nivo zaštite potrošača jer oni dobijaju ispravnu, jasnu i čitljivu deklaraciju. Veličina slova na deklaraciji je veća, dobija se jasna informacija o alergenima, o obogaćivanju proizvoda određenim vitaminom, i to kojim oblikom. Potrošaču su pružene sve informacije koje ga podstiču da se odluči za neki proizvod. Jasno istim slovima moraju da se istaknu aromatisani proizvodi, npr. ukoliko na čaju postoji slika brusnice, taj proizvod mora da se nađe i u čaju, a ukoliko je samo aroma, slika ne sme da postoji i istim slovima mora se navesti da je to čaj s aromom. Izjave ne smeju upućivati da je proizvod drukčiji od ostalih, npr. da je bez konzervansa, ako uobičajeno taj proizvod ne sadži konzervans ili gluten. Proizvodima se ne smeju pripisivati ni obmanjujuća lekovita svojstva – objašnjava za Market network Danica Zarić, direktorka IHIS Nutricionizma, članica Radne grupe za izradu Pravilnika o prehrambenim i zdravstvenim izjavama i članica delegacije Srbije u pregovorima za pristupanje Srbije Evropskoj uniji, Poglavlja 12, koje se odnosi na bezbednost hrane, fitosanitarnu i veterinarsku politiku.
Promene
Promene koje donosi novi pravilnik, kažu u Odseku za unapređenje kvaliteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda Ministarstva poljoprivrede, odnose se pre svega na obavezu nutritivnog deklarisanja, na usklađenost dnevnih unosa vitamina i minerala s onim u EU, na navođenje hemijskog izvora vitamina i minerala u spisku sastojaka, na veličinu slova, na jasnu formulaciju alergenske izjave i njenu čitljivost, na veliki broj upozorenja koja moraju stajati na ambalaži proizvoda koji sadrže kofein, biljne sterole, acesulfam i drugo.
Novim propisom definisano je šta je vidno polje potrošača na proizvodu i šta se podrazumeva pod čitljivošću. Kod proizvoda koji mogu da izazovu bilo kakvu alergijsku reakciju i/ili intoleranciju, obavezno je dodatno naglašavanje tih sastojaka drugačijim fontom, stilom ili bojom pozadine, tako da se jasno razlikuju od ostalih sastojaka sa spiska.
Pravilnik propisuje i jasnije definisanje roka trajanja hrane.
Posle donošenja tog pravilnika, kao i pravilnika o obogaćivanju hrane vitaminima, moći će da se kaže da je Srbija u oblasti hrane u velikoj meri usklađena s EU.
Za kompanije proizvođače to će biti novi trošak, dok bi trgovci trebalo da profitiraju. Proizvođače očekuje veliki posao jer moraju prilagoditi ambalažu, a izmena je zaista dosta.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...