Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Опет зво­не зво­на Све­те Пет­ке у Це­рањ­ској Ре­ци

Не пла­шим се Ал­ба­на­ца, са њи­ма по­пи­јем ка­фу, до­ђу ов­де да се мо­ле Бо­гу, али и на­па­са­ју сто­ку, при­ча отац Јо­ван ко­ји сам жи­ви у по­сле пет ве­ко­ва об­но­вље­ној све­ти­њи

Отац Јо­ван ис­пред об­но­вље­не цр­кве Све­те Пет­ке (Фо­то: Б. Ра­до­ми­ро­вић)

Це­рањ­ска Ре­ка – Ле­по­са­вић – По­сле ви­ше од пет ве­ко­ва на цр­кви­шту не­ка­да­шње Све­те Пет­ке на ки­ло­ме­тар и по од ма­ги­страл­ног пу­та Ко­сов­ска Ми­тро­ви­ца – Ле­по­са­вић – Ра­шка, као Фе­никс из пе­пе­ла ни­као је но­ви исто­и­ме­ни храм. Ка­ко је са­чу­ва­но у пре­да­њу, али и ка­ко го­во­ре ка­ме­ни оста­ци на овом ме­сту у до­ли­не ре­ке Це­ра­ње не­ка­да је био ма­на­стир. Пре две го­ди­не мо­нах Јо­ван је са вер­ни­ци­ма из ле­по­са­вић­ке оп­шти­не до­на­ци­ја­ма из Ср­би­је и из Њу­јор­ка са­гра­дио но­ву цр­кву и зво­ник, са зво­ном те­шким 108 ки­ло­гра­ма, чи­ји се звук по­но­во раз­ле­же ибар­ском до­ли­ном.
Сме­стио се овај ме­тох ма­на­сти­ра Со­ча­ни­це уз обод ре­ке ко­ја раз­два­ја Ср­бе и Ал­бан­це. Ср­бе из Ибар­ске Сла­ти­не, Со­ча­ни­це, Ле­по­са­ви­ћа и оста­лих се­ла под­но Ко­па­о­ни­ка и ал­бан­ски жи­ваљ, ту у Це­рањ­ској Ре­ци, ко­ји се кра­јем 18. ве­ка до­се­лио и по­сте­пе­но ис­ти­снуо пет­на­ест срп­ских до­ма­ћин­ста­ва.
По­ред цр­кве ме­ђу сто­лет­ним хра­сто­ви­ма, а на оста­ци­ма не­ка­да­шњег гро­бља отац Јо­ван  из­гра­дио је ко­нак.
„Ка­да су ко­па­ни те­ме­љи цр­кве про­на­ђе­но је не­ко­ли­ко ске­ле­та, а ис­под ол­та­ра от­кри­вен је ко­стур са пр­сте­ном на де­сној ру­ци. Чу­ва­мо га као ре­ли­кви­ју. Це­ла ма­на­стир­ска пор­та је сво­је­вр­сно гро­бље”, при­ча на­сто­ја­тељ ма­на­сти­ра Све­те Пет­ке.
Сву­да ме­ђу сто­лет­ним це­ро­вим ста­бли­ма ви­ре над­гроб­ни спо­ме­ни­ци ко­ји су под за­шти­том по­кра­јин­ског За­во­да за за­шти­ту кул­ту­ре.
Сам је отац Јо­ван већ ско­ро дру­гу го­ди­ну, а бо­ра­вио је у ма­на­сти­ру Све­ти Јо­ван у Со­ча­ни­ци, а свих го­ди­на му је би­ла же­ља да до­ђе ту и да у Це­рањ­ској Ре­ци у ти­ши­ни и ми­ру бу­де с Бо­гом у мо­ли­тва­ма за сав срп­ски на­род на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји.
„Од­у­век сам знао, од ка­да сам ов­де на овим стра­дал­ним ко­сов­ским про­сто­ри­ма, да ћу сво­је мо­на­шке да­не про­ве­сти у Це­ра­њи. Ту сам за са­да сам, не пла­ше ме ни ду­ге и оштре зи­ме, ка­ква је би­ла лањ­ска, не пла­ши ме ни то што мно­ги ка­жу да сам ов­де баш на оро­зу Ал­ба­на­ца. Са њи­ма по­пи­јем ка­фу, до­ђу ов­де на­па­са­ју сто­ку. Ни­ка­квих не­при­јат­но­сти ни­сам имао с њи­ма. До­ђу и по­мо­ле се ов­де у цр­кви. А пре две го­ди­не ка­да су би­ле ба­ри­ка­де на пу­те­ви­ма, сре­та­ли су се ов­де у ма­на­стир­ској пор­ти Ал­бан­ци од­о­зго из Це­ра­ње и Ср­би из Ибар­ске Сла­ти­не, Со­ча­ни­це, Ко­сов­ске Ка­ме­ни­це, Ву­че”, ка­зу­је отац Јо­ван ко­ји је уз по­моћ Алек­сан­дра Пе­тро­ви­ћа из Кра­ље­ва ус­пео да уре­ди ма­на­стир­ско дво­ри­ште да по­о­ре не­ко­ли­ко ари твр­де и не баш род­не зе­мље. Ве­ли, на је­сен ће за­са­ди­ти ло­зу, фа­ле и сад­ни­це, а ов­де ка­же до­бро успе­ва­ју ја­бу­ке, кру­шке и шљи­ве, по че­му је овај крај на­да­ле­ко чу­вен.
Отац Јо­ван жи­ви без стру­је. Ус­пео је уз по­моћ вер­ни­ка да на­пра­ви „ми­ни хи­дро­цен­тра­лу”, али су је ки­ше и сне­го­ви по­чет­ком про­ле­ћа од­не­ли. Док је цен­тра­ла ра­ди­ла про­из­во­ди­ла је до­вољ­но стру­је да осве­тли ко­нак, цр­кву и да се под шки­ља­вом си­ја­ли­цом ви­ди да ту по­но­во, у ми­ру и ти­ши­ни, под­но бр­да, Све­та Пет­ка, за­штит­ни­ца же­на, по­но­во чу­ва и шти­ти све, и Ср­бе и Ал­бан­це чи­је се њи­ве гра­ни­че са ма­на­стир­ском зе­мљом, а чи­је су ку­ће на са­мо 500 ме­та­ра уз­бр­до.
„Во­ду смо не­ка­ко до­ве­ли, а обе­ћа­ва­ју да ће по­мо­ћи да до­би­је­мо и стру­ју. Тре­ба нам око 60.000 ди­на­ра, ка­ко би ма­на­стир по­но­во за­све­тлео. Спре­мам хра­ну на га­су, а уве­че под лам­па­ма, као не­ка­да у ти­ши­ни, мо­лим се Бо­гу за све стра­дал­не, и све оне ко­ји де­ле ово­зе­маљ­ску суд­би­ну”, об­ја­шња­ва овај отре­сит ка­лу­ђер ко­ји слу­жи и при­по­ма­же и у ма­на­сти­ру Све­те Пет­ке у ме­сту Ули­је по­редЛе­по­са­ви­ћа.
Пи­та­мо га да ли има осе­ћај као да жи­ви у не­кој вр­сти „ка­ра­у­ле” там­пон зо­ни и да ли га је по­ма­ло страх да Ал­бан­ци из Це­ра­ње, Ко­шу­то­ва или из Шаљ­ске Би­стри­це мо­гу да му на­у­де:
„Уз мо­ли­тву не­ма че­га да се бо­јим. Је­сте ов­де сам, што би се ме­ђу овим на­ро­дом ре­кло, у ме­ђу­зо­ни”, од­го­ва­ра са скри­ве­ним осме­хом за­гле­дан у ре­ку ко­ја је про­ле­тос но­си­ла све пред со­бом.
Не бо­ји се на­сто­ја­тељ ма­на­сти­ра Све­те Пет­ке ни ву­ко­ва ко­ји су му зи­мус до на праг до­ла­зи­ли, ни ме­две­да, ко­јег су ту на врх бр­да Ср­би уби­ли, јер ве­ли с Бо­гом је, са псом, ко­ји је за њим из Со­ча­ни­це до­шао, а дру­штво им пра­ви и ма­чак Бр­ка.
До­ла­зи на­род ов­де то­ком це­ле го­ди­не да се по­мо­ли Све­тој Пет­ки, за ко­ју се сва­ког пет­ка слу­жи ака­тист и су­бо­том Све­та ли­тур­ги­ја.
Ка­да је пре две го­ди­не зво­но сти­гло у ма­на­стир, ви­ше од 1.000 вер­ни­ка је са су­за­ма у очи­ма у ли­ти­ји од Со­ча­ни­це до Це­рањ­ске Ре­ке за­хва­љи­ва­ло Бо­гу по­но­во вас­кр­сну­ће ма­на­сти­ра.
При­ча нам отац Јо­ван ка­да је ко­пан те­мељ за по­ста­вља­ње кр­ста, ис­ко­пан је и ске­лет чо­ве­ка за ко­јег се са­да при­ча да је пет ве­ко­ва че­као да ту где је са­хра­њен бу­де и ме­сто где ће би­ти по­ста­вљен крст ви­сок не­ко­ли­ко ме­та­ра. Као све­ти­о­ник и по­ка­за­тељ да се пра­во­сла­вље по­но­во вра­ћа у срп­ске ду­ше.

Би­ља­на Ра­до­ми­ро­вић

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ιστορική μάρκα Yugo, γνωστή από τη δεκαετία του 1980 για τα προσιτά της αυτοκίνητα, ενδέχεται να κάνει την επιστροφή της

Τα δικαιώματα της επωνυμίας ανήκουν πλέον στη γερμανική Globo GmbH, πίσω από την οποία βρίσκεται ο Alexander Bjelic. Σε συνεργασία με τον Σ...