BEOGRAD - Informacija o zaradama blogera nedavno je odjeknula i izvan blogosfere. Sve češće se u svakodnevnim razgovorima postavlja pitanje da li se u Srbiji može živeti od vođenja bloga i koliko zaista blogeri zarađuju?
Jedan od najuticajnijih blogera, Dragan Varagić, čiji blog postoji punih 8 godina, u jednom svom postu navodi zaradu modne blogerke Zorane Jovanović koja od samih blog postova mesečno zarađuje između 1.000 i 5.000 EUR u zavisnosti od broja klijenata tog meseca.
"Cena za link u postu ide do 500 EUR, a cena za kompletno brendirani post (na primer da se slika kompletno obučena u jedan brend sa pominjanjem samo jednog brenda u postu) iznosi do 1.000 EUR. Ona dnevno radi na blogu između 5 i 10 sati, od čega pola vremena troši na emejl poruke i komentare na blogu i "Facebook"-u",navodi Varagić.
Dragan Varagić kaže da je ipak u Srbiji mali broj blogera koji zarađuju direktno od blogovanja na srpskom jeziku tako da prodaju neki vid oglašavanja, mnogo je veći broj blogera koji imaju posredne finansijske koristi od bloga, i taj broj nije dvocifren.
"Možda ima dva ili tri blogera koji su došli do toga da svakog meseca imaju direktnu zaradu od bloga, od kojih je jedna pomenuta Zorana. Blogovi za koje se duže vreme zna da imaju direktnu finasijsku korist od blogovanja su AutoBlog i PersonalMag. Osim njih, pre nekoliko godina bilo je projekata koji su krenuli kao blogovi, ali su sada više online magazini ili tzv. news portali, kao što je Tracara.com", navodi naš sagovornik.
Blogom do novih poslova
Za Draganu Đeramnović, blogerku i partnerku agencije "PRpepper", 2008. godina bila je prekretnica profesionalnog razvoja, jer je upravo tada počela da piše svoj blog.
"Zahvaljujući njemu demonstrirala sam veoma širokoj ciljnoj javnosti svoja razmišljanja i kompetence. Takođe, po mini istraživanju koje sam sprovela čak 7 od 10 klijenata su pre nego što su me kontaktirali, bili upoznati sa mojim radom i pisanjem zahvaljujući blogu. Slobodno mogu reći da je to najsnažniji promotivni alat koji sam posedovala u celokupnoj karijeri", rekla je ona.
Sagovornica "eKapije" navodi da je sigurna da se u Srbiji može živeti od pisanja bloga. Može se živeti od plaćenih postova sasvim solidno, ali što je mnogo važnije, blog može doneti poslovne prilike za zaradu i na posredan način, tvrdi Đermanović.
"Ja nisam nikada napisala naručen tekst niti naplatila nekome post koji sam pisala, ali sam zaradila više nego dovoljno za pristojan život zahvaljujući prilikama koje mi je blog napravio. Ključno je da je blog kvalitetan u kontinuitetu. Osrednji blogeri ne mogu zarađivati od pisanja na svom blogu, mogu jednom zaraditi, ali za zarađivanje je potreban kvalitet", kaže Đermanović i dodaje da su u tom slučaju brojke od 1.000 do 5.000 EUR mesečno sasvim realne.
S obzirom na to da nije krenuo da piše blog zbog novca Miloš Petrović je prezadovoljan svime što mu je blog do sada doneo - najpre puno dobrih kontakata i poziva da bude predavač, a onda je stekao "ime u blogosferi, a delom i konstantan priliv".
"Može se živeti od pisanja bloga, ali je potrebno vreme i prava niša. Pomenuta cifra od 5.000 EUR nije realna. Do 1.000 EUR je nešto realno, ali ako ste top bloger u pravoj niši gde je puno publike i dosta para. Treba razmišljati i globalno", tvrdi Petrović.
Nakon diplomiranja na Fakultetu političkih nauka i upisivanja master studija na Fakultetu bezbednosti, Branislavi Antović, "falilo je malo prakse za prste". Kako na sve njene optimistično poslate mejlove sa radnom biografijom, nije dobila čak ni odgovor, pokretanje modnog bloga se nametnulo kao logično rešenje. Danas, više od 3 godine od tog trenutka kaže da joj je blog osim materijalne obezbedio i profesionalnu satisfkaciju, jer je sva svoja novinarska angažovanja ostvarila upravo zahvaljujući blogu.
"Govoreći iz svog iskustva, i uz žaljenje, moram da konstatujem da je u Srbiji i dalje nemoguće živeti od bloga. Kažem uz žaljenje, jer jedino to nedostaje da bi ovo bio posao iz snova. Sa druge strane istina je da se od bloga može poprilično zaraditi. Verujem da zvučim kontradiktorno, ali objasniću. Zarada u modnom blogingu dolazi na mahove, u zavisnosti od toga koliko imate saradnji u meseci. Nekada je to popriličan broj, a nekada je to bilans od nula saradnji. I tu nastaje problem usled kojeg tvrdim da se ne može živeti od bloga", objašnjava sagovornica", objašnjava ona.
Sponzorisanje postova
Jedan od načina zarade na blogu su sponzorisani tekstovi. U Srbiji cene reklamiranja putem sponzorisanih tekstova ili banera se uglavnom kreću od 20, 30 EUR do 200, 300 EUR, što zavisi od posećenosti bloga i vidljivosti na društvenim mrežama, kaže Dragan Varagić na čijem blogu postoji mogućnost sponzorisanih postova po ceni od 200 EUR.
"U slučaju mog bloga sponzori bi trebalo da su u oblastima koje pokrivam pisanjem, da bi sponzorisani tekst koji kreiram (ne kreira ga kompanija) imao efekat koji sponzor može da očekuje. U razgovoru sa klijentom upoznam se sa kompanijom i na osnovu toga predložim temu i ugao iz kojeg ću napisati tekst, da bi bio u kontekstu svih ostalih tekstova na blogu. Dešavalo mi se da odbijem određene kompanije koje su želele sponzorisani tekst kod mene na blogu, ali nisu iz oblasti koje pokrivam na njemu, je im ne bi doneo traženi efekat", rekao je on.
Prema Vragićevim rečima, sponzorisani blog postovi su način kako blogeri koji žele da zarade od blogovanja to mogu i ostvariti. Blogovi se ne mogu porediti sa veoma posećenim veb sajtovima po broju poseta, što znači da klasični baneri uglavnom nisu isplativi oglašivačima na blogovima.
"Sa druge strane, sponzorisani tekstovi koje kreiraju blogeri mogu da imaju veliku vidljivost, naročito ako se se dobro prošire preko društvenih mreža. Osnovna karakteristika ovakvih tekstova jeste da su zanimljivi i korisni, za razliku od klasičnih sponzorisanih tekstova koje možete pronaći u klasičnim medijima", objašnjava Varagić.
I Miloš Petrović smatra da su sponzorisani postovi apsolutno legitimna stvar.
"Na mom blogu je moguće dobiti sponzorisani post, ali nije poenta samo u novcu već u brendu koji se promoviše. Ja kao bloger mogu da stanem samo iza brenda koji koristim ili sam koristio sa pozitivnim mišljenjem. Ne mogu da promovišem nešto što smatram da ne vredi ili mi nije interesantno. Cena varira zavisno od toga šta se i na koji način promoviše. Nemam fiksnu cenu i kreće se od 100 do 500 EUR po blog postu", rekao je on.
Iako nikada nije naplatila nijedan spozorisani post niti je napisala naručen tekst, Dragana Đermanovcić, takođe smatra da su sponzorisani blog postovi ili naručeni tekstovi savim legitimna stvar kod nas i u svetu.
"Više puta sam sarađivala sa blogerima koji su učestvovali u akcijama "PRpepper" agencije ili naših klijenata. Dokle god bloger odgovara vašoj ciljnoj grupi i vidno ističe da je post naručen, nema problema. Naručeni post u zavisnosti od nekoliko faktora plaćamo između 50 i 200 EUR neto. Na mom blogu, kao što rekoh nije bilo naručenih plaćenih postova, ali sam mnogo puta napisala tekst inspirisana takozvanim "blogger pitch"-om koji je bio atraktivan. Kvalitetan bloger uvek želi da napiše dobar post na aktuelnu temu, ako je za to i plaćen – duplo dobro. Sve dok je proces transparentan "sponzorisani postovi" imaju smisla", reklaje ona.
Blogeri u svoj rad na blogu ulažu mnogo truda i vremena i logično je da će jednog trenutka poželeti da taj trud i vreme i monetizuju, a sponzorisani postovi su samo jedan od načina za to, smatra Branislava Antović.
"Što se tiče mog bloga, klasične sponzorisane postove ne praktikujem. Idem ka tome da u svoj, već postojeći sadržaj upakujem i ono što je deo saradnje, a u čiji sam se kvalitet i sama uverila. I to je parola koje se držim. Pišem i preporučujem isključivo ono za šta iz ličnog iskustva mogu da potvrdim da je kvaliteno", rekla je Branislava.
Još jedna mogućnost zarade - "Coca-Cola Bloggers Network Adria"
Još jedan od načina zarade su društveno odgovorne akcije poput "BloggersNetwork" čiji je cilj poveća broj blogera koji mogu da žive od blogovanja. "Coca-Cola System" je prihvatila učešće toj nedavno pokrenutoj akciji čiji je cilj podizanje kapaciteta oglašavanja na blogovima u regionu. U sklopu akcije "Coca-Cola Bloggers Network Adria" angažovano je 9 blogera iz 5 država regiona sa ciljem da se ova akcija traje godinama.
"Za sada su reakcije u kompaniji "Coca-Cola System" pozitivne, a do kraja godine će se znati da li se ova akcija, koja je trenutno u testnoj fazi, nastavlja, i nadajmo se da će biti tako", ističe Dragan Varagić.
Naš sagovornik dodaje je da su blogeri birani na osnovu njihove aktivnosti na društvenim mrežama, pored njihovih aktivnosti na sopstvenim blogovima, a korišćeni su alati "Sysomos" i "Topsy.com" za odabir blogera u regionu.
"U osnovi, blogeri se ne prijavljuju posebno da bi učestvovali u ovom tipu akcija, već je potrebno da njihov rad bude vidljiv na društvenim mrežama, naročito na "Facebook"-u i "Twitter"-u. Tokom naredne godine, u tri termina biraće se po jedan blog iz jedne države/regije, ako kompanija nastavlja ovu akciju. Do tada prate se aktivnosti blogera i njihova vidljivost na društvenim mrežama, a kompanija "Coca-Cola System" sama odabira blogere koji bi eventualno ušli u mrežu"
Sličnu akciju, pod imenom "Društveno odgovorni projekat samozapošljavanja blogera" pokrenula je kompanija "Link Group" 2011. godine.
"Akcija trajala je 18 meseci, odnosno pola godine duže od vremenskog intervala definisanog ugovorom. Tokom akcije angažovano je više od deset različitih blogera iz Srbije (u svakom momentu je bilo angažovano po pet blogera) i kreirano je skoro 100 blog postova na teme koje su od interesa kompanije "LinkGroup", koja je poznata po online edukaciji na IT akademiji i Biznis akademiji", ističe Varagić.
Dragana Đermanović pozdravlja aktivnosti ove dve kompanije i verujee da će pozitivno uticati na dalji razvoj domaće blogosfere - jačanje i razvoj javnog dijaloga na Internetu.
I Branslava Antović aposlutno podržava sve vidove akcija u kojima blogeri zauzimaju bitnu ulogu, jer, kako kaže "to je samo odraz stvarnosti u kojoj su blogeri postali izuzetno uticajni, kako u formiranju tako i u širenju određenih trendova".
Kao jedan od učesnika "Link Group" akcije, Miloš Petrović smatra da je razlog što se njegova saradnja završila posle tri meseca izbor bloga. Prema njegoviom rečima, ljudi koji su birali blogove odabrali blog FejsbukSrbija.com, a ne njegov lični i to je bila, kako navodi, promašena priča. Na akcije "Link Group" i "Coca-Cola" ima neke zamerke.
"Prvi razlog što je prenaglašeno da saradnja postoji. Svi ćemo čitati šta blogeri pišu proučavajući saradnju, a ne samu brend promociju. Mada priča tek kreće, biće mi zanimljivo da ispratim kako će se stvari odvijati. "Coca-Cola" dobija sigurno na priči, ali su mi efekti jako diskutabilni. Drugi razlog, smatram da su pogrešni blogeri odabrani, neki čak ni nisu blogeri. Za neke od blogera mi je jako drago da učestvuju i tu pre svega mislim na Mahlat. Svakako je dobro je da se razvija svest o kampanjama kroz blogove jer su blogovi jako moćan Internet marketing alat. To je svakako pozitivno za celu priču", objašnjava Petrović.
U blogosferi ima mesta za sve
Dragan Varagić očekuje da će se tokom 2014. godine povećati broj kvalitetnih blogova i da će se mogućnosti na zaradu preko blogova proširiti, i to uvođenjem tipova promocije koji do sada nisu bili naročito isplativi kod nas
Dragana Đermanović domaću blogosferun ocenjuje "kao dovoljno staru, ali nedovoljno zrelu".
"Tek nekih dvadesetak blogova održava kvalitet uz redovne objave tokom svih godina postojanja. Smatram da blogere treba ohrabriti dobrim primerima i dati im podršku, ali je za produkciju analitičkih i dubokih postova potrebno organizovati i dublju podršku: pravnu pomoć, razmenu iskustva sa kolegama blogerima iz Evrope i sveta, berzu posla i slično. Svojevremeno sam kreirala projekat pravablogera.in.rs, a ideja je bila da obezbedimo pravnu i ekonomsku podršku za razvoj ovog oblika građanskog novinarstva na sistemskom nivou. Planiram da aktualizujem rad na ovom projektu i pozivam sve koji bi pomogli da mi se jave", kaže Đermanović.
Branislava Antović je ponosna na sve kreativne mlade ljude kojima obiluje naša blogosfera, a koji ne žele da sede skrštenih ruku, već inspirišu i druge "da se ne odriču svog talenta i mašte, već da ih pretoče u nešto samo njihovo, od čega će na kraju i moći da zarade".
Miloš Petrović smatra da blogovi o modi, hrani, ručnim radovima preuzimaju lidersku poziciju.
"Bloging priču najbolje promovišu uspešni blogeri i blogovi. Oni će biti podsticaj za neke nove blogove. Savetujem ljude da bloguju ali da otkrivaju neke nove niše (bašta, sportska oprema, nameštaj..), da prenesu biznis modele sa već popularnih blogova, ali da ih ne kopiraju po sadržaju. Na blogerskom vebu ima mesta za sve", rekao je Miloš
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου