Од Комисије за заштиту конкуренције очекује се одговор о
последицама могућег повезивања „Агрокора” и „Меркатора”
Два трговца не значи и монопол на једном тржишту (Фото А.
Васиљевић)
Све извесније спајање хрватског „Агрокора” и словеначког „Меркатора” имаће
велике последице по тржиште целог региона, а највише по Србију. Уколико
трговински ланац Ивице Тодорића, најбогатијег Хрвата, заиста и купи словеначки
ланац, то значи да ће у Србији „Идеа” и „Меркатор” постати једна фирма, а на
другом полу ће бити једино „Делез”. За разлику од словеначког и хрватског
тржишта, код нас још нема ниједног од највећих светских малопродајних ланаца,
попут „Лидла”, „Кауфланда” или „Биле”, који би били значајнија конкуренција.
Како би то тачно изгледало, показују „личне карте” највећих трговаца у Србији – највећи „Делез” („Макси” и „Темпо”) који има 365 продајних објеката. „Идеа” тренутно има 170 продавница, а „Меркатор С”, заједно са „Родом” нешто мање од 130.
Да је Тодорић све ближи остварењу свог сна о доминацији на тржишту региона, пишу и хрватски и словеначки медији. Како је пренео „Јутарњи лист”, словеначки медији пишу да је „Меркатор” практично већ продат „Агрокору”. Уговор о преузимању 53 одсто власничког удела могао би да буде парафиран ових дана, а званично потврђен 12. јуна. Међутим, јуче се један од највећих акционара „Меркатора”, „Пивоварна лашко” дистанцирала од таквих информација, али су, како преноси портал „Си биз”, саопштили да је продаја акција „Меркатора” за њих битна, јер би им омогућила да врате дуг банкама.
Јасно је да су Словенци све мање у стању дазадржавају продају, а важан је и податак да је целокупна „Меркатор група” забележила губитак од 103,6 милиона евра у 2012. години. „Конзум” је пословао са добитком, али „Идеа” у Србији већ годинама послује са губицима и они су све већи. Јасно је да је матична фирма из Загреба одржава како би заузели што већи део тржишног колача, а у томе им помажу и други успешни бизниси које „Агрокор” има у Србији – „Фриком”, „Дијамант”, „Мивела”...
Питање које се сада поставља је – шта би све извеснији дуопол донео српском тржишту, односно овдашњим потрошачима, добављачима, али и другим трговцима.
У „Делезу” кажу да је важно да сви на тржишту играју по правилима фер пословања.
– Тржиште Србије је по „Делезу” достанеорганизовано, традиционално. Мале трговине су заправо највећи играч на тржишту и имају веће тржишно учешће од свих малопродајних ланаца заједно.Истовремено, на свим тржиштима на свету примећује се раст организоване малопродаје и у Србији постоји простор за још играча – наводе у „Делезу”.
Економиста Мирослав Прокопијевић сматра да је евентуално преузимање „Меркатора” од стране „Агрокора”, нормалан послован потез. Пошто би то у Србији значило спајање „Идее” и „Меркатора”, он каже да би о томе требало да се изјасни Комисија за заштиту конкуренције. У потрошачким организацијама, међутим, страхују од појаве оваквог укрупњавања.
– Једноставно, настао би дуопол који би имао огроман утицај на нашем тржишту. Очекујем да надлежни воде рачуна о томе да неко не злоупотреби доминантан положај и да се самим тим још више не погорша положај потрошача – сматра Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије.
Што се тиче добављача, како за „Политику” каже један од њих, тренутно не страхују од спајања „Агрокора” и „Меркатора”. Већа им је брига плаћање.
– „Макси” уопште не касни са плаћањем и ту је ситуација тотално другачија него раније. „Идеа” такође плаћа прилично дисциплиновано, док тренутно највише касни управо „Меркатор” – каже овај добављач.
Како би то тачно изгледало, показују „личне карте” највећих трговаца у Србији – највећи „Делез” („Макси” и „Темпо”) који има 365 продајних објеката. „Идеа” тренутно има 170 продавница, а „Меркатор С”, заједно са „Родом” нешто мање од 130.
Да је Тодорић све ближи остварењу свог сна о доминацији на тржишту региона, пишу и хрватски и словеначки медији. Како је пренео „Јутарњи лист”, словеначки медији пишу да је „Меркатор” практично већ продат „Агрокору”. Уговор о преузимању 53 одсто власничког удела могао би да буде парафиран ових дана, а званично потврђен 12. јуна. Међутим, јуче се један од највећих акционара „Меркатора”, „Пивоварна лашко” дистанцирала од таквих информација, али су, како преноси портал „Си биз”, саопштили да је продаја акција „Меркатора” за њих битна, јер би им омогућила да врате дуг банкама.
Јасно је да су Словенци све мање у стању дазадржавају продају, а важан је и податак да је целокупна „Меркатор група” забележила губитак од 103,6 милиона евра у 2012. години. „Конзум” је пословао са добитком, али „Идеа” у Србији већ годинама послује са губицима и они су све већи. Јасно је да је матична фирма из Загреба одржава како би заузели што већи део тржишног колача, а у томе им помажу и други успешни бизниси које „Агрокор” има у Србији – „Фриком”, „Дијамант”, „Мивела”...
Питање које се сада поставља је – шта би све извеснији дуопол донео српском тржишту, односно овдашњим потрошачима, добављачима, али и другим трговцима.
У „Делезу” кажу да је важно да сви на тржишту играју по правилима фер пословања.
– Тржиште Србије је по „Делезу” достанеорганизовано, традиционално. Мале трговине су заправо највећи играч на тржишту и имају веће тржишно учешће од свих малопродајних ланаца заједно.Истовремено, на свим тржиштима на свету примећује се раст организоване малопродаје и у Србији постоји простор за још играча – наводе у „Делезу”.
Економиста Мирослав Прокопијевић сматра да је евентуално преузимање „Меркатора” од стране „Агрокора”, нормалан послован потез. Пошто би то у Србији значило спајање „Идее” и „Меркатора”, он каже да би о томе требало да се изјасни Комисија за заштиту конкуренције. У потрошачким организацијама, међутим, страхују од појаве оваквог укрупњавања.
– Једноставно, настао би дуопол који би имао огроман утицај на нашем тржишту. Очекујем да надлежни воде рачуна о томе да неко не злоупотреби доминантан положај и да се самим тим још више не погорша положај потрошача – сматра Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије.
Што се тиче добављача, како за „Политику” каже један од њих, тренутно не страхују од спајања „Агрокора” и „Меркатора”. Већа им је брига плаћање.
– „Макси” уопште не касни са плаћањем и ту је ситуација тотално другачија него раније. „Идеа” такође плаћа прилично дисциплиновано, док тренутно највише касни управо „Меркатор” – каже овај добављач.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου