Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Тврђаве на точковима

Све је више оних који се возе у блиндираним аутомобилима. – Од политичара и разних функционера више их користе бизнисмени, криминалци, али и спортске и певачке звезде. – Важно је да се не разликује од нормалног аутомобила

Председнички „мерцедес” је најскупље блиндирано возило у региону (Фото Д. Јевремовић)

Када се догоди инцидент,као онај који још није расветљен на ауто-путу и у ком се нашла колона возила с председником Србије, поставља се ипитање у чему се превозио први човек државе. Одговор је једноставан –у блиндираном аутомобилу! И у пратњи су била такође возила високе класе с високом безбедносном заштитом! То се подразумева! Уз телохранитеље, кључна карика у чувању безбедности сваког државника управо је добар и нерањив аутомобил.
У априлу пре две године најопремљенији аутомобил у региону купљен је за тадашњег српског председника Бориса Тадића. Наше безбедносне службе одлучиле су, „на основу прописаних процедура и безбедносних стандарда”, да председнику Србије набаве нов блиндирани аутомобил.
О набавци таквог аутомобила одлучено је на једној од седница Савета за националну безбедност, после процене да блиндирани аутомобил – који је тада користио председник Тадић – више не задовољава прописане безбедносне стандарде. Реч је билао блиндираном БМВ-у старом 11 година, купљеномјош у време када је председник Србије био Милан Милутиновић.
Колико је нови плаћен, српска јавност је тек посредно сазнала из хрватским медија који су тврдили да је „мерцедес” С класе коштао 620.000 евра и да је био у самом врху скале безбедности.
Српски „мерцедес С”, писали су тада хрватски листови, много је скупљи од „јагуара” британског премијера Дејвида Камерона, који се већ нашао на удару јавности јер је купио два истоветна аутомобила а да није навршио ни годину дана на премијерској функцији. Бивши хрватски премијер Иво Санадер се возио у БМВ-овој серији 7, који је коштао 450.000 евра а „наследили” су га и потоњи премијери. Актуелни председник Хрватске Иво Јосиповић одлучио се за ауто слабије серије 5.
Питање безбедности возила које високи државници службено користе јесте регулисано посебним правилницима и процедурама, а у јавности добије на значају по правилу после неког инцидента. Али, званичних података колико је таквих и какви су, као и омного чему другом, једноставно нема. Остаје да се погоди да ли је то зато што је у питању државна тајна, што и није тако лоше по државу ако јесте, или,прозаичније, да нико нема релевантну евиденцију.
Незванично, тврде упућени, блиндираних возила које користи српски високи функционери, политичари али и припадници безбедносних и других служби не прелази неколико стотина. У том возном парку предњаче разни модели „мерцедеса” и БМВ-а.
Зависно од нивоа заштите и модела, цене се крећу од неколико десетина до неколико стотина хиљада па и милион евра. У таквом од милион долара, на пример, вози се израелски премијер Нетанјаху.
Балистички стандарди заштите познају седам нивоа заштите од такозваних Б2 до Б8. Они који желе да спрече отимање возила или пљачку, одлучују се за ниже нивое, а када је живот у питању – тражи се ниво који гарантује заштиту од војне муниције и различитих врста експлозива, гаса и других хемијских средстава. Б4 је софт оклоп и штити од пиштољске и револверске муниције, на пример „магнума”, „тетејца”, „скорпиона” и „узија”. Б6 штити ауто и стакла и од панцирног термо зрна из „калашњикова, Б7 све то,али трпи и снајперски метак. Највиши степен заштите мора да има отпор ако се баци ручна граната директно на кров илииспод пода возила.
„Мерцедес-Бенц” се већ 80 година бави израдом блиндираних возила, а оно што немачког произвођача чини у неку руку посебним јесте то што се производња„тврђава на точковима” одвија у истим погонима у Зинделфингену где „трокрака звезда” производи своје комерцијалне моделе високе серије. Примера ради, стандардна Скласа тежи око 2.500 килограма, док Скласа гард тежи чак 4,5 тоне! Зато такав „булдожер” може и да разгрне барикаду од возила и побегне из клопке. И баварски БМВ се више од три деценије бави сличним послом. У својој понуди има серију 5, 7 и X5 у блиндираним верзијама које такође пружају декларисану заштиту Б6 и Б7. Конкуренција на светском тржишту је све већа јер реч је о уносном послу и све траженијој роби.
Најважнија карактеристика свих оклопних аутомобила није само безбедност коју пружају, већ то да се не разликују од конвенционалних аутомобила, да изгледају баш као стандардни модели и да им је заштита невидљива.
Снага мотора је у принципу већа због остварења веће брзине кретања. Постоје и посебне фелне с челичним умецима на којима може да се вози у случају уништења гума. Користе се вишеслојна ламинарна стакла, у комбинацији с поликарбонатом, способна да издрже више метака испаљених с мале удаљености. Постоје и опције херметичког затварања кабине аутомобила уз коришћење система за филтрирање ваздуха у случају хемијског напада… И чега све још!
Зато не чуди податак да ове посебне аутомобиле службено користе готово све владе широм света.
----------------------------------------------------------------
Има их у огласима, а могу и да се изнајме с телохранитељима
Од два милиона возила која шпартају путевима Србије, колико је блиндираних? Није занемарљив број јер поред државника, политичара у таквим се све више возе и бизнисмени, богаташи и криминалци, али и спортске и певачке звезде... Блиндиране аутомобиле користе и финансијске институције за транспорт драгоцености и новца. Дакле, опет незванично, имаоко десет хиљада таквих возила којима метак и мања препрека не могу много да науде.
Уколико немате довољно новца да купите блиндирано возило, можете га изнајмити. С једном београдском фирмом може се направити договор о изнајмљивању возила, али минимум на годину дана. Понуда обухвата „мерцедесе” класе Г и „тојоте ленд крузер”. Цене се крећу од 50.000 евра за годину дана, па навише. У цену најма је урачунато и каско осигурање.
И у актуелној понуди огласа на интернету нађу се блиндирана возила, тако да је једном „мерцедесу” С цена 215.00 евра а „мерцедесу” Г класе 180.000.
У Београду постоји фирма која се већ пет година бави блиндирањем возила а цена зависи од жеље и клијента, типа возила и уложеног материјала.
--------------------------------------------------------
Ал Капоне па Рузвелт
Ал Капоне је међу првима тражио да му се набави посебан аутомобил. Тако је 1928. „кадилак”,модел 452 седан империјал, имао оклопне плоче дебљине 6,35 мм,петослојне оклопне прозоре с малим прорезима за митраљез али и систем за испуштање уља кроз издув да би се направила димна завеса испред противничког аутомобила. Преграда у поду је служила за избацивање ексера на пут, који би избушили гуме противничког аутомобила. Тај ауто касније је реквириран и превозио је председника Рузвелта током Другог светског рата.

Озрен Милановић

објављено: 12.11.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...