Ови ваздухоплови служиће за обуку пилота за вишенаменски
борбени авион и за борбена дејства. – Замах ваздухопловним капацитетима
Србије
Авион Г-4 МД носиће савремене системе наоружања
Министарство одбране улази у пројекат модернизације школско-борбеног авиона
Г-4 на ниво Г-4 МД (модернизован-дигитализован), чиме ће Војска Србије (ВС)
добити савремени ваздухоплов који ће омогућити квалитетну обуку за прелазак
пилота на вишенаменски борбени авион чија је дуга процедура набавке у току.
Истовремено, продужен је век употребе ових авиона, развијених још у време СФРЈ,
чак до 2035. године. Рад на овом пројекту, а увођење модернизованих авиона у
употребу може се очекивати у другој половини ове деценије, подигао би општи ниво
домаћих ваздухопловних капацитета. Осим за обуку, авион би се могао користити и
у борбене сврхе и то уградњом савременијих оружаних система од оних који данас
постоје на Г-4.
Популарни „супергалебови”, произведени у фабрици „Соко” у Мостару, у употребу су уведени 1984. године. Овај тип авиона привукао је пажњу међународне ваздухопловне јавности, а укупно је произведен 91 примерак. Током рата 1999. године уништена је отприлике половина Г-4, преостали се и данас налазе у ВС.
Сагледана је и могућност продужења века употребе авиона, при чему се знало да су од дозвољених 5.000 сати налета, авиони у просеку остварили свега око 30 одсто налета. При прегледима констатовано је да је структура авиона у одличном стању, добро фабрички заштићена и без изражене корозије, што довољно говори о квалитету тадашње производње.
Кабина пилота биће пуна екрана (Анимација ВТИ)
– Размотрено је више нивоа модернизације. Закључено је да је најрационалнија замена електронске опреме и ново уређење пилотског простора, уз неопходне промене на структури авиона првенствено за смештај нове опреме. При том се погонска група и главни системи не би мењали. Нововођено наоружање би се интегрисало на постојеће носaче уз уградњу новог носача на трупу, првенствено за ношење различитих електрооптичких контејнера – кажу у Војнотехничком институту који је носилац овог пројекта.
Авион ће бити оспособљен за дејство свим савременим вођеним борбеним средствима ваздух-ваздух и ваздух-земља које може понети, док ће конкретан избор зависити од средстава која ће бити у наоружању будућег вишенаменског борбеног авиона који ће се набавити за потребе ВС. Повећано преживљавање током борбених мисија обезбедиће се применом новог сигнализатора радарског озрачења и новим системом за пасивно ометање са радарским и инфрацрвеним мамцима. На прототипу авиона провериће се ефикасност система приказивача и нишана на кациги пилота, који знатно олакшава дејство у ваздуху, након чега ће се донети одлука о могућој примени.
О трошковима модернизације моћи ће се нешто конкретније рећи тек након избора стратешког партнера на тендеру, који је неопходан због сложене електронике која би се уграђивала, и расподеле посла која би се са њим дефинисала.
– Пројект модернизације авиона Г-4 у верзију Г-4 МД има велики и вишеструки значај за ВС и Министарство одбране, заузима важно место у Студији развоја рода авијације за период 2010–2020. година и као такав је уврштен у капиталне пројекте који ће се финансирати из Републичког буџета и за чије стабилно вишегодишње финансирање гарантује Влада Србије. У Закону о буџету Републике Србије за 2013. годину, за капитални пројект „Модернизација авиона Г-4 МД” додељена су средства за финансирање пројекта у 2013. години и за наредне две године, намењена реализацији почетних фаза пројекта, а сваке наредне буџетске године продужаваће се финансирање са новим средствима за још једну годину – објашњавају у Министарству одбране.
-------------------------------------------
Виртуелна борбена обука
У оквиру нове авионике налази се интегрисан регистратор видео и летних података, са системом за пренос података са и на земаљску станицу за припрему лета и послелетну анализу, као и нови систем за виртуелну борбену обуку који је преко линка за пренос података повезан са инструкторском станицом на земљи, као и са другим Г-4 МД у лету. Овај револуционарни систем за обуку омогућава да се за тренаж пилота у коришћењу савремених сензора на авиону, као што су вишефункцијски радар, пријемник радарског и ласерског озрачења, идентификација пријатељ-непријатељ, упозорење о лансирању ка авиону ракета земља-ваздух и ваздух-ваздух, може уместо стварног коришћења ових скупих система на авиону, користити симулација њиховог рада путем система вештачке реалности. На овај начин такође је могуће симулирати и дејства практично са свим врстама наоружања у нападима на циљеве у ваздуху и на земљи, при чему пилот на обуци има потпуни утисак као да дејствује са правим наоружањем.
Популарни „супергалебови”, произведени у фабрици „Соко” у Мостару, у употребу су уведени 1984. године. Овај тип авиона привукао је пажњу међународне ваздухопловне јавности, а укупно је произведен 91 примерак. Током рата 1999. године уништена је отприлике половина Г-4, преостали се и данас налазе у ВС.
Сагледана је и могућност продужења века употребе авиона, при чему се знало да су од дозвољених 5.000 сати налета, авиони у просеку остварили свега око 30 одсто налета. При прегледима констатовано је да је структура авиона у одличном стању, добро фабрички заштићена и без изражене корозије, што довољно говори о квалитету тадашње производње.
Кабина пилота биће пуна екрана (Анимација ВТИ)
– Размотрено је више нивоа модернизације. Закључено је да је најрационалнија замена електронске опреме и ново уређење пилотског простора, уз неопходне промене на структури авиона првенствено за смештај нове опреме. При том се погонска група и главни системи не би мењали. Нововођено наоружање би се интегрисало на постојеће носaче уз уградњу новог носача на трупу, првенствено за ношење различитих електрооптичких контејнера – кажу у Војнотехничком институту који је носилац овог пројекта.
Авион ће бити оспособљен за дејство свим савременим вођеним борбеним средствима ваздух-ваздух и ваздух-земља које може понети, док ће конкретан избор зависити од средстава која ће бити у наоружању будућег вишенаменског борбеног авиона који ће се набавити за потребе ВС. Повећано преживљавање током борбених мисија обезбедиће се применом новог сигнализатора радарског озрачења и новим системом за пасивно ометање са радарским и инфрацрвеним мамцима. На прототипу авиона провериће се ефикасност система приказивача и нишана на кациги пилота, који знатно олакшава дејство у ваздуху, након чега ће се донети одлука о могућој примени.
О трошковима модернизације моћи ће се нешто конкретније рећи тек након избора стратешког партнера на тендеру, који је неопходан због сложене електронике која би се уграђивала, и расподеле посла која би се са њим дефинисала.
– Пројект модернизације авиона Г-4 у верзију Г-4 МД има велики и вишеструки значај за ВС и Министарство одбране, заузима важно место у Студији развоја рода авијације за период 2010–2020. година и као такав је уврштен у капиталне пројекте који ће се финансирати из Републичког буџета и за чије стабилно вишегодишње финансирање гарантује Влада Србије. У Закону о буџету Републике Србије за 2013. годину, за капитални пројект „Модернизација авиона Г-4 МД” додељена су средства за финансирање пројекта у 2013. години и за наредне две године, намењена реализацији почетних фаза пројекта, а сваке наредне буџетске године продужаваће се финансирање са новим средствима за још једну годину – објашњавају у Министарству одбране.
-------------------------------------------
Виртуелна борбена обука
У оквиру нове авионике налази се интегрисан регистратор видео и летних података, са системом за пренос података са и на земаљску станицу за припрему лета и послелетну анализу, као и нови систем за виртуелну борбену обуку који је преко линка за пренос података повезан са инструкторском станицом на земљи, као и са другим Г-4 МД у лету. Овај револуционарни систем за обуку омогућава да се за тренаж пилота у коришћењу савремених сензора на авиону, као што су вишефункцијски радар, пријемник радарског и ласерског озрачења, идентификација пријатељ-непријатељ, упозорење о лансирању ка авиону ракета земља-ваздух и ваздух-ваздух, може уместо стварног коришћења ових скупих система на авиону, користити симулација њиховог рада путем система вештачке реалности. На овај начин такође је могуће симулирати и дејства практично са свим врстама наоружања у нападима на циљеве у ваздуху и на земљи, при чему пилот на обуци има потпуни утисак као да дејствује са правим наоружањем.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου