15.04.2013. -
Пре неколико дана се обистинило оно што смо на овом месту наговестили као реалну могућност још пре пола године, а ради се о томе да се Србија и званично прикључила војном савезу ОДКБ у својству посматрача. То значи да је на заседању Савета Парламентарне скупштине ОДКБ у Санкт Петербургу одлучено да се делегацији Народне скупштине Србије, коју је предводио њен председник Небојша Стефановић, додели статус посматрача у Скупштини Организације договора о колективној безбедности.
Иначе, ОДКБ је организација која војно обједињује цели низ чланица бившег СССР-а, а осим Русије, која представља окосницу тог савеза, у њу су укључене и Белорусија, Казахстан, Јерменија, Таџикистан и Узбекистан.
Како је приликом стицања статуса посматрача изјавио председник српског парламента - „Србија је заинтересована за најозбиљнију и најактивнију сарадњу са овом организацијом, због тога што ниједна држава није у стању да се самостално избори са изазовима савременог света, као што је тероризам“, при чему је имао у виду прокламоване циљеве постојања ОДКБ-а, а то су поред заштите територијално-економског простора земаља учесница и супротстављање међународном тероризму, борба против трговине наркотицима, нелегалних миграција, транснационалног организованог криминала, као и колективно реаговање на ванредне ситуације и хуманитарне катастрофе, те борба против претњи у информатичкој сфери.
Иако је стицање статуса посматрача у ОДКБ-у у потпуности у складу са државним ставом о војној неутралности Србије, и оно се не може поистовећивати са чланством у тој организацији, у појединим руским медијима, као на пример у Независимој Газети, одмах су се појавила мишљења појединих војних стручњака да и сама чињеница српског доласка међу посматраче у организацију ОДКБ представља велико достигнуће Русије у остваривању њених геополитичких интереса на југу Европе, јер се тиме интересовање за рад тог одбрамбеног савеза по први пут проширило и на земље изван бившег Совјетског Савеза.
У истом контексту су се могла чути чак и таква мишљења, попут оно генерала Леонида Ивашова, да би тај статус за Србију могао бити “тек први корак”, зато што по њему “логика догађаја указује на даље приближавање Београда, Москве и њених савезника”, а пуноправно учешће Србије у ОДКБ-у Ивашов оцењује као “сасвим вероватно и очекивано, јер ће то помоћи Србији да ојача своје позиције на Балкану, у том смислу и у решавању проблема Косова”.
А други војни аналитичар који се огласио тим поводом, капетан Константин Сивков, отишао је још даље у коментару да би “распоређивање руских војних објеката у Србији, као на пример авијације и лансирних рампи оперативно-тактичких ракета «Искандер», сигурно ојачало суверенитет Србије и постало фактор одвраћања, што би учврстило безбедност Београда”.
Међутим, без обзира на мишљења аналитичара који се помињу у руској штампи, у стварности је на снази Декларација о војној неутралности коју је Народна скупштина Републике Србије усвојила 27. децембра 2007. године, којом је Србија прогласила неутралност у односу на све постојеће војне савезе.
Уосталом, како је изјавио и сам генерални секретар ОДКБ-а Николај Бордјужа - рано је говорити о пуноправном чланству Србије у том војном савезу окупљеном око Русије, и појаснио да Србији није додељен статус посматрача у самој организацији, него само у оквирима делатности њених законодавних органа.
Стога, с обзиром да Србија на симетричан начин већ дуже време сарађује и са западним војним савезом и учествује у Партнерству за мир, опште је мишљење да чин приступања Србије ОДКБ-у у својству посматрача ни на који начин није у супротности са њеном досадашњом државном неутралношћу, нити са ванблоковским карактером њене спољне политике.
Ратко Паић,
Пре неколико дана се обистинило оно што смо на овом месту наговестили као реалну могућност још пре пола године, а ради се о томе да се Србија и званично прикључила војном савезу ОДКБ у својству посматрача. То значи да је на заседању Савета Парламентарне скупштине ОДКБ у Санкт Петербургу одлучено да се делегацији Народне скупштине Србије, коју је предводио њен председник Небојша Стефановић, додели статус посматрача у Скупштини Организације договора о колективној безбедности.
Иначе, ОДКБ је организација која војно обједињује цели низ чланица бившег СССР-а, а осим Русије, која представља окосницу тог савеза, у њу су укључене и Белорусија, Казахстан, Јерменија, Таџикистан и Узбекистан.
Како је приликом стицања статуса посматрача изјавио председник српског парламента - „Србија је заинтересована за најозбиљнију и најактивнију сарадњу са овом организацијом, због тога што ниједна држава није у стању да се самостално избори са изазовима савременог света, као што је тероризам“, при чему је имао у виду прокламоване циљеве постојања ОДКБ-а, а то су поред заштите територијално-економског простора земаља учесница и супротстављање међународном тероризму, борба против трговине наркотицима, нелегалних миграција, транснационалног организованог криминала, као и колективно реаговање на ванредне ситуације и хуманитарне катастрофе, те борба против претњи у информатичкој сфери.
Иако је стицање статуса посматрача у ОДКБ-у у потпуности у складу са државним ставом о војној неутралности Србије, и оно се не може поистовећивати са чланством у тој организацији, у појединим руским медијима, као на пример у Независимој Газети, одмах су се појавила мишљења појединих војних стручњака да и сама чињеница српског доласка међу посматраче у организацију ОДКБ представља велико достигнуће Русије у остваривању њених геополитичких интереса на југу Европе, јер се тиме интересовање за рад тог одбрамбеног савеза по први пут проширило и на земље изван бившег Совјетског Савеза.
У истом контексту су се могла чути чак и таква мишљења, попут оно генерала Леонида Ивашова, да би тај статус за Србију могао бити “тек први корак”, зато што по њему “логика догађаја указује на даље приближавање Београда, Москве и њених савезника”, а пуноправно учешће Србије у ОДКБ-у Ивашов оцењује као “сасвим вероватно и очекивано, јер ће то помоћи Србији да ојача своје позиције на Балкану, у том смислу и у решавању проблема Косова”.
А други војни аналитичар који се огласио тим поводом, капетан Константин Сивков, отишао је још даље у коментару да би “распоређивање руских војних објеката у Србији, као на пример авијације и лансирних рампи оперативно-тактичких ракета «Искандер», сигурно ојачало суверенитет Србије и постало фактор одвраћања, што би учврстило безбедност Београда”.
Међутим, без обзира на мишљења аналитичара који се помињу у руској штампи, у стварности је на снази Декларација о војној неутралности коју је Народна скупштина Републике Србије усвојила 27. децембра 2007. године, којом је Србија прогласила неутралност у односу на све постојеће војне савезе.
Уосталом, како је изјавио и сам генерални секретар ОДКБ-а Николај Бордјужа - рано је говорити о пуноправном чланству Србије у том војном савезу окупљеном око Русије, и појаснио да Србији није додељен статус посматрача у самој организацији, него само у оквирима делатности њених законодавних органа.
Стога, с обзиром да Србија на симетричан начин већ дуже време сарађује и са западним војним савезом и учествује у Партнерству за мир, опште је мишљење да чин приступања Србије ОДКБ-у у својству посматрача ни на који начин није у супротности са њеном досадашњом државном неутралношћу, нити са ванблоковским карактером њене спољне политике.
Ратко Паић,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου