Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

Zgrada Glavne železničke stanice »

03. Mart. 2012, Autor : Jelena Glušac, Komentari: 0 komentari
Kada je podignuta, bila je simbol istorijskog uvođenja železnice u saobraćaj, i razvoja međunarodne privredne saradnje koja je usledila.


Jedna od najvećih u Evropi, prepoznatljivog stila koji je Bara Veneciju od močvare pretvorio u jedan od najprometnijih delova grada. Zgrada Glavne železničke stanice na Savskom trgu, i danas je prva asocijacija na putovanje vozom.
Građena prema zamisli bečkog arhitekte Vilhema Fon Flatiha, i pod nadzorom istaknutog srpskog kolege Dragiše Milutinovića, ova zgrada simbol je srpske železnice i svedok da je 1884-ta istorijska.
U vreme tada aktuelnih evropskih trendova klasicizma, uz Narodno pozorište, Kapetan Mišino zdanje i Stari dvor, prestonica je dobila još jedno veličanstveno zdanje.
njima pridružuje Železnička stanica, u to vreme jedna od najvećih građevina u Srbiji, i to u vreme kada ministarstva i mnogi drugi javni poslovi nemaju svoje zgrade.
"Bara Venecija, Savamala i Karađorđeva - dotadašnja močvara tako je postala prometna stanica koja je Beč, preko Beograda, povezivala sa Bugarskom i Turskom. Pruga Beograd-Niš i glavna železnička stanica, najveću popularnost doživljavaju u vreme stare Jugoslavije - desetine hiljada putnika dnevno cirkulisalo je po njenim peronima" objašnjava Saša Mihajlov, istoričar umetnosti.
Gužva koju danas beležimo tek u letnjim mesecima, još 70-ih, a naročito poslednjih godina sa sve intenzivnijim okolnim saobraćajem, postala je prevelika.
"Sve to vreme, pa i danas, kao buduća Glavna železnička stanica figurira stanica Beograd Centar u Prokopu, međutim, železnička stanica Beograd bila je i ostala i biće simbol i Železnica Srbije i železničkog saobraćaja i ostaće i kad taj saobraćaj bude izmešten", smatra Nenad Stanisavljević iz JP Železnice Srbije.
Preživeo je taj simbol i lepa, ali i neka vremena koja bismo najrađe zaboravili. U najvažnijoj današnjici, ovog marta 2012-te, železnica uzima zamah koji bi se mogao meriti sa istorijskim piskom parne lokomotive. U istorijski, kao i uvek, burnom razdoblju, ali bez nametnutih izbora.
Dilema Evropa ili Rusija, na železnici ne postoji. Evropi smo bliži nego ikad, a prvi put posle 30 godina, vozimo se novim vozovima. Ruskim. Prva kompozicija već za koji dan poći će od beogradske Dunav stanice brzinom kojom bi se mogao pohvaliti i automobil, pa će se njime do Vršca stizati za sat i po. Do kraja godine stići će ih još 11. Sasvim dovoljno da se i ova godina upiše u železničku istoriju.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...