Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Гориво може још да појефтини




Дизел Д-2, ког није било скоро месец дана на приватним пумпама, од јуче поново стиже у много већим количинама
Већа поскупљења од свих појефтињења (Фото З. Кршљанин)
Велепродајна цена евродизела код Нафтне индустрије Србије нижа је од јуче за 30 пара, а течног нафтног гаса за 1,18 динара. Цене у малопродаји на НИС-овим пумпама јуче нису мењане, али упоређујући ниво просечних цена, цене на бензинским станицама Нафтне индустрије тренутно су најниже на тржишту Србије.
Од 20. марта, када су после два и по месеца након поскупљења почели да снижавају цене на пумпама европремијум БМБ-95 је у односу на конкуренцију јефтинији за 3,5 до 7,6 динара по литру, БМБ-95 до 3,3, дизел горива Д-2 од 1,6 до 2,5, а евродизел од два до четири динара по литру.
Упитан каква је ситуација код приватника и да ли су „испратили” снижавање цена после појефтињења код НИС-а, Бора Татић, председник Удружења бензинских станица, каже да је корекција било и код појединих приватника, али да су занемарљиве.
– Уколико у близини постоји НИС-ова пумпа приватници су морали да снизе цене, тамо где конкуренције нема цене су остајале исте, појефтињења дакле није било – каже Татић.
Он признаје да приватници нису толико ажурни када је у питању појефтињење, као када су кориговали своје цене после поскупљења код НИС-а, а то правда чињеницом да ни та појефтињења код највећег снабдевача нису била толико велика да би их приватници увек докраја испратили.
Татић, међутим, додаје да би гориво могло у овом часу да буде јефтиније за три до четири динара да није донесен Правилник о минимуму техничких услова за складиштење деривата, где свако онај ко увози гориво мора да има у закупу или у власништву свој резервоар капацитета 3.000–5.000 кубика, у зависности да ли је реч о течном нафтном гасу, бензину или дизелу, што у великој мери увећава трошкове пословања.
Иако је доношењем овог правилника држава желела да уведе ред на тржиште деривата, јер је Србија једна од ретких земаља у региону која има чак 250 регистрованих фирми за промет деривата, поставља се питање да ли је то морала да учини на најдрастичнији и најскупљи начин, јер су трошкови закупа и градње нових резервоара, наводно, већи од милион евра.
Татић не верује да ће се на овај начин увести ред кад је реч о дериватима и каже да осим што ће најмањи нестати с тржишта, јер неће имати финансијских могућности да поступе по правилнику, других резултата неће бити. Уместо да по отварању тржишта горива конкуренција буде што већа, правилник одлучује ко остаје а ко пропада, каже Татић.
Ситуација се, додаје, бар када је реч о овом удружењу, није променила ни када је у питању снабдевање дизелом Д-2, те више од месец дана овај дериват не стиже из НИС-а до малопродаје.
Саша Милеуснић, директор у приватној нафтној компанији „Петробарт-Авија” каже да је дизел Д-2 од јуче поново почео да стиже на пумпе, после паузе од скоро месец дана и да има најава из Нафтне индустрије да би снабдевање убудуће требало да се нормализује.
Када је реч о ценама деривата, Милеуснић каже да је ситуација на тржишту таква да је тешко рећи ко је од приватника у међувремену снижавао цене као што је то чинио НИС а ко држи старе цене, те да сви покушавају тржишно да послују.  
Упоређујући просечне малопродајне цене у региону с нашим уочљиво је да је бензин БМБ 95 јефтинији у Румунији и БиХ, док је дизел гориво јефтиније у Албанији, Румунији, Македонији и БиХ.
Ј. Петровић
објављено: 19.04.2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...