Mnogi ekonommisti se pitaju kakav učinak ostvaruje korišćenje interneta na ekonomiju, tj. kakve ekonomske mogućnosti se ovim putem pružaju.
Do 2016. internetom će se služiti tri milijarde ljudi i to će predstavljati ogroman ekonomski potencijal. To pokazuju rezultati istraživanja koji su predstavljeni na sastanku predstavnika zemalja G20 u Meksiku.
Sve će biti digitalno
Predstavnik konsultantske firme Boston Consulting Group David Dean i predstavnica Googlea za Latinsku Ameriku Ariana Norena predstavili su u Meksiku na forumu ekonomista zemalja G20 istraživanje koje se bavilo upravo pitanjem interneta i njegovog uticaja na ekonomiju. U budućnosti, uvereni su autori ovog istraživanja, poslovi se više uopšte neće obavljati bez interneta.
Internet biznisi rastu devet puta brže
"Svaki biznis biće digitalni biznis", tvrde oni. I toj činjenici se moraju prilagoditi kako pojedina preduzeća tako i cele zemlje. "Već danas u grupi G20, u zemljama u razvoju ima oko 800 miliona korisnika interneta, što je više nego ukupan broj korisnika u razvijenim zemljama zajedno", kaže David Dean.
Pri tome se često previđa brzina kojom se sve razvija. "Zamislite, u Argentini ili u Brazilu je već danas više od 80 posto ljudi na neki način povezano s digitalnim medijima", izjavila je Ariana Norena. U Argentini, na primer, kompanija E-commerce Mercado libres svake sekunde obavi dve prodaje i preduzeća koja se baziraju na internetu rastu devet puta brže od ostalih.
Koliko vam vredi internet?
Tokom istraživanja širom sveta korisnici su ispitivani o tomu koliku vrednost polažu na internet. U razvijenim zemljama korisnici su tu vrednost procenili na oko 5.000 dolara, ali i u zemljama u razvoju taj iznos je već između 300 i 400 dolara. "To su vrlo visoke vrednosti. Kompanije se moraju zapitati kako one u skladu s tim moraju usmeravati svoje poslove", ističe David Dean. Ljudi se preko interneta informišu, slede savete koje tamo nađu od prijatelja ili smesta naručuju robu.
Loša infrastruktura ne koči poslovanje
Pri tome slaba infrastruktura ne mora predstavljati prepreku za razvoj ovakvih poslova. Tako se recimo u Meksiku brojni artikli naručeni preko interneta, zbog loše infrastrukture, dostavljaju u najbližu prodavnicu američkog lanca trgovina 7eleven. Tamo kupci mogu podići svoju robu koju su naručili preko interneta.
"Moramo se popraviti", kaže Kolumbijka Ariana Norena i time malo obuzdava euforiju koja se među publikom proširila nakon što su predstavljeni rezultati istraživanja. U Latinskoj Americi internet ekonomija trenutno čini 2,5 posto bruto nacionalnog proizvoda. Prosek u zemljama G20 je 4,1 posto. Infrastruktura je čak i u zemljama poput Brazila još uvek nezadovoljavajuća. U Meksiku ljudi još uvek velikim delom nemaju brzi pristup internetu.
Predstavnica Googlea za Latinsku Ameriku pozvala je da se ulaže u razvoj internet mreže. To će stvoriti i nova radna mesta. Posebno dobru priliku pri tome ona vidi za mala i srednja preduzeća. "Trenutno tek desetak posto takvih preduzeća svoje poslove obavlja i preko interneta. Pri tome internet nudi dodatne mogućnosti poslovanja i omogućuje direktan dodir s klijentima", objašnjava Norena.
Mobilni internet
Ipak, mnoga preduzeća se uzdaju u mobilni internet. Za to više nije potreban niti kompjuter, jer ga je zamenio mobilni telefon. Upravo za zemlje u razvoju to je idealan put kako razviti internet ekonomiju. Jer mobilnim telefonom dostupni su svi slojevi društva. Tako se može razviti i sistem plaćanja.
"Internet ne samo da pruža mogućnost za poslovanje, već i daje priliku pristupu mobilnom obrazovanju", zaključuje Ariana Norena.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου