Δευτέρα 30 Απριλίου 2012

Све мање живота на високој нози


Грчка криза покосила луксузне часописе, куповину скупих кола и великих станова, тренди ресторане

Од нашег дописника
Атина – Грчка криза гута многе статусне симболе, убија навику да се показује и претерује, смањује количину кича који је већ био параметар у многим сферама живљења.

Међу првим жртвама су издавачи модних и трач-часописа који су диктирали трендове на високој нози.

Банкротом „Импако медија” са киоска су заувек нестали часописи који су Грке учили да треба живети модерно, са стилом, да се треба манути сувлакија и гироса и окренути хедонизму и префињеној храни.

Оснивач империје Петрос Костопулос потврдио је да је завршена ера у којој су Грци „гутали” правила живота богатих и славних тежећи да се ослободе традиције. Себе не сматра кривим што их је последње две деценије са страница шарених часописа вешто обучавао како да буду ВИП, како да достигну али и покажу социјални статус.

„Учио сам сународнике да живе лепше, модерније, да имају фирмирану гардеробу и скупе аутомобиле, да младе девојке прате модне трендове, да воде рачуна о линији, о изгледу“, каже Костопулос.

Стварност показује да се у последњих годину дана слика драстично променила. Све је мање оних који расипају. Наравно, има и даље оних који купују „Гучи“, „Праду“ и „Луј Витона“, али су сада дискретнији и не желе да говоре о ономе што имају.

Часописи типа „Статус” или  „Лајф стајл” губе тираж. Нацију све мање интересује шта раде ТВ звезде од којих су многе, у међувремену, и саме остале без ангажмана. Губе привлачност емисије у којима се сатима расправљало о хороскопу, кувању и шкакљивим снимцима познатих.

Сада је главни ВИП тренд објављивање фотографија са породичне вожње бициклом, шетње у тренерци и патикама (истина још увек фирмираним), слике новорођених беба познатих, снимци са крштења, рођендана...

Модна индустрија бележи губитке јер продавнице које су имале ексклузивно право продаје скупе обуће, сада зврје празне. Слична је ситуација и са гардеробом. Сада су главни хит и статусни симбол поло мајице „Ралфа Лорена” – само  зато што је недалеко од Атине отворен аутлет где сви наваљују како би колико-толико сачували статусни ново.

У ситуацији када је преко 20 одсто нације без посла, када прете нова отпуштања и, по захтеву европских кредитора, додатна смањивања плата и пензија, ера „луксуза на грчки начин” одлази у други план.

„Фијат” је тренутно најинтересантније возило мада је јако мало оних који купују нови ауто. Грци су у просеку имали два аутомобила по домаћинству па сада муку муче како да их региструју. Скупа кола имају мало купаца јер су цена бензина, која је догурала до два евра по литру, високи порези и осигурање луксузне џипове претворили у нерентабилна возила.

Ове године су у јануару регистрована само два нова „порше кајена”, за разлику од 39 пре пет година. Када је реч о „крајслер чирокију“, ове године их је купљено само седам, пре две године чак 330.

Да нема места луксузу показује и ситуација на тржишту некретнина где је продаја великих станова опала за 70 одсто а кућа за 80 процената. Чак 120.000 новоизграђених станова није продато.

У самопослугама опада потражња за скупим прехрамбеним производима. Домаћа роба се продаје 20 одсто више него 2007.

Скупи ресторани, који су последње деценије почели да истискују традиционалне таверне од којих су оне које су преостале почеле да бивају неоправдано скупе, сада и сами имају све мање гостију.

Многи „ин” ресторани у центру Атине су затворени као и десетине ноћних клубова који су до скоро били центар грчког начина живота.

„Навику да свако вече излазим сада сам претворио у обичај да готово нигде не идем,“ каже млади економиста Костас Алексакис и додаје да више нема скупих журки, лудовања на Миконосу.

Доказ да се начин живота прилагођава новонасталим условима је и податак да је домаћи туризам опао за 30 процената, да је 50 одсто хотелских капацитета за Ускрс остало празно, да је све мање оних који, уопште, размишљају о годишњем одмору.

Неизвесност и страх мењају Грке.

Јасмина Павловић-Стаменић
објављено: 30.04.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...