Τρίτη 10 Απριλίου 2012

Лесковачком ајвару међународни сертификат



Отворен пут до земаља чланица Лисабонског аранжмана, што представља велики подстрек произвођачима


Лесковац – Након што је маја прошле године Завод за интелектуалну својину Србије издао решење о заштити географског порекла и имена познатог специјалитета од паприке, под називом „Лесковачки домаћи ајвар”, уследило је и међународно признање овом лесковачком и српском бренду. Светска организација за интелектуалну својину (WIPO), са седиштем у Женеви, издала је сертификат о међународној регистрацији имена порекла лесковачког домаћег ајвара, заведен 5. априла, под редним бројем 904. Тиме су овом лесковачком специјалитету отворена врата 28 земаља, чланица Лисабонског аранжмана, међу којима је и неколико чланица Европске уније – Италија, Француска, Мађарска, Чешка, Словачка, Португалија.

– Ми нисмо чланица Европске уније и ово је био једини начин да тај производ заштитимо у другим земљама, потписницама Лисабонског аранжмана. Тако је лесковачки домаћи ајвар прокрчио пут до Европе. Ово је снажна подршка лесковачким произвођачима, али и промоцији Лесковца и околине. Као што је Швајцарска позната по чоколади, тако је Лесковац познат по ајвару и роштиљу, каже за „Политику” Владимир Бојовић, стручни сарадник у Регионалној привредној комори у Лесковцу, која је пре неколико година и покренула иницијативу брендирања и заштите овог лесковачког специјалитета.

Од идеје до признања ознаке географског порекла, што је основни услов за брендирање једног производа, протекле су две године и четири месеца, а до добијања међународног сертификата прошла је још непуна година, односно нешто више од месец дана од уплате за трошкове сертификовања. По речима нашег саговорника, лесковачки домаћи ајвар је већ био заштићен у Србији, што је олакшало пут до међународне заштите.

– Успели смо да за нешто више од месец дана добијемо ово велико признање Светске организације – бироа за интелектуалну својину. Земље на које се аранжман односи конституисале су посебну унију за заштиту индустријске својине. Оне преузимају обавезу да у складу са условима аранжмана на својој територији штите ознаке географског порекла производа других земаља. Добијањем овог сертификата производи добијају значајно маркетиншко средство за наступ на тржишту. У овом случају, нико осим произвођача с подручја Лесковца и Јабланичког округа неће моћи да продаје ајвар под називом „Лесковачки домаћи ајвар”, објашњава саговорник „Политике”.

Бојовић подсећа да се овај заштићени специјалитет не производи индустријски, већ ручно у домаћој радиности, због чега и носи ознаку „домаћи”. Такође, карактеристично је да се прави од паприке са заштићеног подручја, чак не са целог подручја Јабланичког округа, већ само са одређене надморске висине. Циљ је да се одржи квалитет и унапреди традиционални начин производње. Лесковачки ајвар је препознатљив по укусу који се разликује од индустријски произведеног ајвара.

Ово је, иначе, трећи српски бренд с међународним сертификатом, после фрушкогорског вина „бермет” и хомољског меда.

Милан Момчиловић

објављено: 10.04.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tουριστικά γραφεία από τη Σερβία σε fam trip σε Καλαμάτα, Καρδαμύλη, Λιμένι, και Γιάλοβα

  Με στόχο τη  γνωριμία της σερβικής αγοράς με την Πελοπόννησο, που αποτελεί σχετικά άγνωστο προορισμό για τους ταξιδιώτες από τη γειτονική ...