Najviše nedostaju borbeni avioni, transportni helikopteri i sistemi protivvazdušne odbrane, ali i oklopna vozila - točkaši, kamioni, kombinovana vozila... Za sve to, međutim, novca nema, a najkritičnija je nabavka aviona, za koju bi, prema procenama, bilo potrebno oko milijardu dolara.
Većina borbenih vozila starija je od 25 godina
Budžetski novac namenjen Vojsci nije dovoljan za obnavljanje neophodne opreme. Vojni budžet za 2012. godinu je oko pola milijarde evra, a u okviru njega je za mašine i opremu namenjeno oko 40 miliona evra.
Tim novcem moguće je donekle zadovoljiti potrebe za nabavku, na primer, novih kamiona, s obzirom na to da gotovo polovinu voznog parka čine kamioni koje je proizvodio mariborski TAM 70-ih i 80-ih godina prošlog veka. Prošle godine kupljena su 32 kamiona od pribojskog FAP-a.
Kliknuti za uvećanje (+)
U nabavku novog borbenog aviona, kao i modernih 3D radarskih sistema (dva komada), međutim, svesni su i u Ministarstvu odbrane, može se krenuti tek pošto se definiše kako će novac biti obezbeđen. Koliko će para tačno biti potrebno zavisi i od toga za koji se avion Vojska odluči. A predstavljeno joj je nekoliko modela - ruski „mig-29M2“, „mig-35“ i „su-30“, francuski „rafal“, švedski „gripen“, američki F-16 i F-18, kao i „eurofajter“.
Na brojnom stanju, zvanično, u VS je oko 80 borbenih aviona, od kojih su najmodernija tri „mig-29“, nabavljena 1987. godine, a remontovana 2008. i 2009. Većini ostalih aviona, nabavljenih u periodu od 60-ih do 90-ih godina, uskoro ističe rok trajanja.
Planirana je modernizacija aviona G-4 “galeb”, pre svega njegovom digitalizacijom i ugradnjom savremene avionike. Njihova modernizacija neophodna je, kako ocenjuje analitičar Aleksandar Radić, kako bi se stvorili uslovi za preobuku pilota koji bi mogli da lete na novom borbenom avionu.
Radić, takođe, ocenjuje da je neophodna nabavka novih transportnih helikoptera. Trenutno Vojska raspolaže sa pet letilica ovog tipa (tri „mi-8“ kojima je neophodan remont i dva „mi-17“).
- Rat u bivšoj SFRJ pokazao je da su ove letilice preko potrebne i izuzetno korisne za transportne, ali i za određene borbene zadatke - ocenjuje Radić i naglašava da su one naročito bitne sa aspekta budućeg učešća pripadnika VS u mirovnim misijama u svetu.
Slična je, prema njegovim rečima, situacija i sa oklopnim točkašem, koji je jeftiniji od guseničara, a pogodan je za učešće u mirovnim misijama.
Kopnena vojska je u boljem stanju od Vazduhoplovstva, ali ni tu situacija nije sjajna. Najveći napredak postignut je u modernizaciji sistema veza, ali gotovo celokupna teška tehnika (tenkovi, oklopna vozila topovi...) nabavljena je pre više od 25 godina.
Zato bi, kako ocenjuje Aleksandar Radić, pre bilo kakve modernizacije, najpre trebalo remontovati sve tenkove M-84, modernizovati artiljeriju (sisteme za upravljanje vatrom)..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου