JESTE vreme besparice i bezmalo svakodnevnih šokova na benzinskim pumpama, ali nije sve tako crno za vozače i one koji žele da sednu za volan. Ekonomska kriza učinila je da se automobili danas mogu kupiti povoljnije nego ikada, jer trgovci su snizili marže na minimum, a popusti se kreću i do 5.000 evra u odnosu na cenovnike od pre samo nekoliko nedelja. A, kako „Novosti“ saznaju, Ministarstvo finansija i privrede pripremilo je čitav niz promena izdataka za registraciju vozila od 1. oktobra.
Uštede za džep vozača, odnosno vlasnika četvorotočkaša, prema prvim procenama biće, zavisno od mesta gde se vozilo registruje, od 2.500 do 3.000 dinara. Biće lakše i na šalterima - prilikom registracije kola više se neće popunjavati bezbroj priznanica, dovoljno će biti da se popuni samo jedan obrazac za uplatu.
SAMO NA LICU MESTAOsim čestih poskupljenja goriva, naši vozači od prošle godine primećuju i praksu koja ne postoji nigde u regionu. Naime, cenu goriva mogu saznati isključivo na pumpi. Za razliku od komšija, gde se na sajtovima naftnih kompanija nalaze precizno ispisane cene derivata. Uz to, razlike po ceni jednog litra istog derivata, i to kod istog prometnika, nekada budu i do sedam dinara. Naravno, gorivo je uvek najskuplje na pumpama uz auto-put.
TAKSE
Ukidaju se, tako, republička administrativna taksa za zahtev za izdavanje saobraćajne dozvole, potvrde o privremenoj registraciji ili registracione nalepnice i odjavu vozila, koja je do sada plaćana 670 dinara. Više se neće plaćati ni republička administrativna taksa za izdavanje saobraćajne dozvole ili registracione nalepnice u iznosu od 770 dinara. Vozači će uštedeti i na naknadi za korišćenje puteva, koja je iznosila 690 dinara. Ukida se i ekološka taksa od 496 dinara.
Doneta je odluka i o maksimalnoj visini komunalne takse. Ona će biti ujednačena za sve vozače bez obzira gde registruju svoje vozilo i iznosiće 2.000 dinara. Zahvaljujući samo ovoj odluci vozači u Beogradu će uštedeti 784 dinara, u Paraćinu 1.000, a u Somboru 380 dinara.
U Vladi je, takođe, potvrđeno i da neće biti najavljenog poskupljenja obaveznog auto-osiguranja, što su osiguravajuće kuće najavljivale za 1. januar naredne godine. Nešto slično izjavila je u petak i guverner NBS Jorgovanka Tabaković.
Kao argument za zadržavanje minimalne cene obaveznog osiguranja u Ministarstvu finansija i privrede vide to što će, u najavljenoj „seči“ taksi i ostalih nameta, biti ukinut i deo propisa koji će omogućiti da i osiguravajuće kuće ostvare određene uštede.
Ukidaju se, naime, odluke da sredstva pravnih lica koja za osiguranje od požara svoje imovine osnivaju vlastite osiguravajuće fondove u visini tri odsto od premije osiguranja od požara u korist budžetskog fonda za vanredne situacije. Takođe, prestaje da važi odluka da se u budžetski fond za vanredne situacije uplaćuju sredstva ostvarena na osnovu izdvajanja osiguravajućih društava u visini pet odsto od prihoda naplaćenog obaveznog osiguranja transporta opasnih materija u drumskom, železničkom, rečnom i vazdušnom saobraćaju.
PAD 40 ODSTOPad prodaje automobila u prvih sedam meseci ove godine u odnosu na isti period prošle godine u Srbiji je čitavih 40 odsto. - Do kraja godine teško ćemo prodati više od 20.000 do 22.000 automobila - tvrdi Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila.
- „Dunav osiguranje“ neće podizati cene polisa obaveznog auto-osiguranja - kaže za „Novosti“ Siniša Erić, član Izvršnog odbora „Dunav osiguranja“. - Istina je da cena ove vrste polisa nije menjana od 2008. godine, iako je došlo do značajnog poskupljenja rezervnih auto-delova. Međutim, rezultati ostvareni u prethodnom periodu ne daju nam za pravo da zatražimo poskupljenje. Pored toga, mi smo osiguravajuća kuća u državnom vlasništvu i jasno je da u uslovima izuzetne ekonomske krize moramo pokazati i društvenu odgovornost.
GUME
Kako nas uskoro čeka i zima, vozači već počinju da razmišljaju i o zimskim gumama. Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, vozači u Srbiji od 1. novembra do 1. aprila sledeće godine neće morati da koriste sve četiri zimske gume, ali samo ukoliko na putu nema leda i snega. Ali, kako „Novosti“ saznaju, trenutno se razmišlja i o varijanti da vozači tokom zime budu obavezni da imaju samo dve gume sa zimskom šarom ili sve četiri letnje gume sa šarom dubljom od četiri milimetara.
Inače, na predsezonskom sniženju, najjeftinija zimska guma za „punto“ od 14 inča košta 4.080 dinara. Dakle, računica kaže da će vozače, ukoliko se postojeći propis ne promeni, ulazak u zimu koštati, samo po ovom osnovu, oko 150 evra.
AKCIZE
Ipak, ono što vozače u Srbiji, kao i u svetu, najviše brine jeste cena goriva. Naši vozači plaćaju gorivo skuplje uz razna objašnjenja trgovaca - i kada evro ojača u odnosu na dinar, ali i kad slabi u odnosu na dolar. Cene derivata nam se menjaju i kada je nivo Dunava visok, ali i kada je izrazito nizak. Tu su, naravno, i objašnjenja o previranjima na Bliskom istoku, promenama vlasti u Libiji, kriza u Siriji...
Takođe, danas je apsolutno nemoguće saznati koju maržu imaju oni koji se bave prometom naftnih derivata. Naravno, uvek kada se pokrene ova tema trgovci tvrde da rade na ivici rentabilnosti i kao glavnog krivca za skupo gorivo proglašavaju državu koja ubira visoke akcize.
A država je, bar u tom delu fiskalne politike, odlučila da neke stvari menja. Tako će, definitivno, privatna vožnja automobilom postati luksuz. Jer, od prvog dana oktobra pun iznos akcize na benzin i dizel gorivo plaćaće samo privatni vozači, odnosno građani. Ukoliko voze na gas, namet države će im biti i veći nego do sada.
Na manje dažbine će, s druge strane, moći da računaju firme koje se bave javnim prevozom, transportom, kao i preduzeća koja imaju svoj vozni park. Njima će, prema izmenama Zakona o akcizama, biti vraćan iznos plaćene akcize za svaki kupljeni litar.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου