Gotovo trećina anketiranih, pogotovo žena, razmišlja o poslovima koji donose veći profit i u vezi su sa finansijama (ekonomija, bankarstvo). Unosnim zanimanjima smatraju se i informacione tehnologije, politika, trgovina i medicina.
Istraživanje je takođe pokazalo da je većina mladih spremna da prilagodi život poslu, kao i da bi se, ukoliko to radno mesto zahteva, preselili u drugu zemlju. Dve trećine ispitanika odgovorilo je da bi radili prekovremeno kako bi osigurali radno mesto - na tu žrtvu više su spremne žene nego muškarci. Jedan od troje mladih u Srbiji radije bi radio 12 sati dnevno ukoliko bi taj rad bio valorizovan kroz veću platu nego osam sati dnevno za platu koja pokriva samo osnovne životne troškove. Interesantno je da je ovakav stav češći među ispitanicima starosti od 22 do 25 godine nego među mlađima. Kada je reč o izboru poslodavca, omladina u Srbiji smatra posao u nekoj inostranoj kompaniji privlačnijim od posla u domaćoj firmi, ali zanimljivo je i to da je javni sektor i dalje veoma privlačan za polovinu ispitanika. Osim toga, čak 50 odsto anketiranih voljno je da radi posao za koji se nije školovalo.
Kad je reč o pokretanju sopstvenog biznisa i percepciji preduzetništva, što je takođe bio jedan od segmenata istraživanja, došlo se do zaključka da je za polovinu ispitanika sopstveni biznis asocijacija na rizik i nezavisnost, ali i veliku odgovornost. Sudeći prema odgovorima učesnika Foruma „Viza mladi lideri“, preduzetništvo se obično smatra sinonimom za privatni biznis, kompanije i korporacije (nasuprot državnim preduzećima). Osim toga, privatno preduzetništvo se percipira i kao perspektivan posao koji donosi bogatstvo i prosperitet. Kao glavna prepreka pokretanju sopstvenog biznisa navodi se nedostatak početnog kapitala - tako misli 75 odsto ispitanika. Nestabilna ekonomska situacija i kriza, uz komplikovane birokratske procedure i visoke poreze, smatraju se barijerama za pokretanje bilo kog posla. Uprkos tome, čak 98,4 odsto anketiranih smatra da pokretanje sopstvenog biznisa ima mnogobrojne prednosti - počev od profita, preko finansijske i profesionalne nezavisnosti, do profesionalnog zadovoljstva. Viza istraživanje pokazalo je da četvoro od petoro mladih ljudi u Srbiji, zapravo, želi da pokrene sopstveni biznis, a među njima se posebno ističu muškarci i stanovnici Beograda.Interesantno je da je više od jedne trećine ispitanika koji žele da pokrenu sopstveni posao motivisano nezavisnošću, jedna petina profitom, dok nedostatak radnih mesta uglavnom inspiriše mlađe osobe - od 18 do 21 godine.
Važno je istaći i to da se problemi koji sprečavaju mlade ljude da započnu sopstveni biznis smatraju rešivim. Tako su, recimo, učesnici Foruma mladih lidera ukazali na nekoliko strategija, a jedna od njih sugeriše da svako treba da stekne određeno iskustvo pre pokretanja sopstvenog biznisa. Jedan od učesnika Foruma rekao je da bi radije radio 10 godina u državnoj ili privatnoj kompaniji, gde bi naučio posao i stekao kontakte, a tek onda bi pokrenuo sopstveni biznis. Gotovo dve trećine ispitanika procenjuje da bi promovisanje preduzetničkog duha među omladinom trebalo da bude jedan od prioriteta u našem društvu. Većina njih smatra vladu, državne agencije i obrazovne ustanove odgovornim za promociju preduzetništva. Važno je istaći da bi čak 80 odsto mladih odvojilo slobodno vreme kako bi se obrazovalo u oblasti preduzetništva, a ta volja je posebno izražena kod nešto starijih ispitanika. Dve trećine anketiranih želelo bi da sazna nešto više o preduzetništvu kroz organizovanu praksu u kompanijama, dok polovina njih želi da se edukuje kroz radionice ili lični kontakt sa uspešnim biznismenima.
- Fokus grupama i kvantitativnim istraživanjima koja u okviru Foruma mladih lidera sprovodimo od 2009. godine i pokušavamo da saznamo kakva su interesovanja, želje i stavovi mladih u vezi sa pitanjima koja su od ključnog značaja za budućnosti društva, a preduzetništvo je upravo jedna od takvih tema. Posebno nam je drago što mladi u Srbiji iskazuju veliko interesovanje za pokretanjem sopstvenog biznisa, a imaju i zanimljive ideje za promociju preduzetništva. Njihovi projekti podrazumevaju različite alate i kanale komunikacije - od radionica u srednjim školama, specijalizovanih internet portala do naprednih aplikacija za android i druge pametne telefone - kaže Vladimir Đorđević, regionalni menadžer kompanije Viza internešenel.
On je podsetio i na to da ta kompanija već više od jedne decenije širom sveta razvija programe finansijske pismenosti koji podučavaju pojedince kako da troše, štede i razumno upravljaju kućnim budžetom. „Postavili smo ambiciozan plan da do 1. maja 2013. programom finansijske pismenosti obuhvatimo 20 miliona ljudi širom sveta. Na dobrom smo putu da taj cilj i ostvarimo“, istakao je Đorđević.
Kvantitativnim istraživanjem, koje je rađeno na uzorku od 500 ispitanika, obuhvaćeni su mladi ljudi oba pola, uzrasta od 18 do 25 godina, u četiri grada Srbije. Reč je o najvećim univerzitetskim centrima: Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου