BEOGRAD – Prodaja naftnih derivata dizela D-2 i benzina BMB 95 biće produžena do polovine 2013, najavila je danas u Beogradu ministar energetike Zorana Mihajlović.
Imajući u vidu da bi prestanak prodaje tih derivata koji ne odgovaraju evro 5 kvalitetu, prouzrokovao nagli skok cena goriva i uzimajući u obzir potrebe snabdevača da potroše zalihe tog goriva i potrebe posebnih kategorija potrošača kojima je neophodan određeni prelazni period da svoje motore prilagode upotrebi ekološki čistijih energenata, dogovorili smo se da produžzimo upotrebu dizela D-2 i benzina BMB 95 do polovine sledeće godine, precizirala je ministar Mihajlović za Tanjug.
„Gledamo da obezbedimo ulaz još nekih derivata koji mogu biti povoljni za vojna vozila, traktore i slično, s nižim procentom sumpora u odnosu na D-2″, dodala je Mihajlović.
Domaći dizel D2 i benzin premijum BMB od 95 oktana, koji ne odgovaraju evro 5 kvalitetu, trebalo je pre dve godine da budu povučeni sa tržišta, ali je ranije dogovoreno da bude produžena njihova proizvodnja i prodaja, dok ne bude završena modernizacija Rafinerije Pančevo, a da potom od 2013. budu povučeni sa tržišta.
Pravilnikom o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, Srbija se pre dve godine opredelila za evrokvalitet goriva od 1. januara 2011, od kada je dozvoljen isključivo uvoz benzina i dizela koji odgovaraju evropskom standardu kvaliteta.
U Naftnoj industriji Srbije (NIS) ističu da za tu kompaniju, otvaranje modernizovane Rafinerije nafte Pančevo znači početak proizvodnje goriva evro 5 standarda i prestanak proizvodnje motornog goriva kvaliteta, koji nije u skladu sa evro standardima.
NIS u potpunosti usklađuje svoje poslovanje sa propisima Evropske unije, ističu u toj kompaniji i dodaju da je, prema zahtevu Vlade Srbije, potrebno da se određenim privrednim subjektima, koji ne koriste motorno gorivo evro 5, omogući prelazni period kako bi se prilagodili novonastaloj situaciji.
To se, pre svega, odnosi na one koji su do sada koristili D2 – poljoprivrednike, vojsku, teške građevinske mašine, kao i na brodove u unutrašnjem rečnom saobraćaju.
Nadležno ministartsvo predviđa period adaptacije, tokom kojeg bi bile potrošene sve stare zalihe krajnjih korisnika i maloprodavaca, što je i ranije primenjivano u periodima izmene standarda.
Te mere, kako su istakli u naftnim kompanijama, treba da reguliše Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, a predviđeno je uvođenje goriva koje će zameniti dosadašnji D2 i koji će zadovoljiti potrebe korisnika sa starim motorima.
Reč je, kako ističu naftaši, o gorivu sa smanjenim sadržajem sumpora u odnosu na dosadašnji D2, do maksimalno 1.000 ppm, što je u skladu sa ekološkim standardima i direktivom EU.
Slično rešenje su primenile i mnoge druge zemlje, na primer, u Hrvatskoj naftna kompanija INA proizvodi „plavi dizel“ sa sadržajem sumpora do 5.000 ppm, jer to gorivo zadovolja potrebe učesnika na tržištu koji imaju stare motore, a istovremeno reč je o gorivu koje ima značajno smanjenu količinu sumpora.
Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS) pozvalo je ranije nadležne državne organe da omoguće dosledno sprovođenje važećih propisa, koji bi Srbiju u 2013. trebalo da uvedu isključivo sa gorivom evropskog kvaliteta.
To udruženje je konstatovalo da je NIS završio kompleksnu investiciju u pančevačkoj rafineriji, kojom je unapredio svoje kapacitete i spremio se za nove tržišne uslove, što podrazumeva i potpuni prelazak na proizvodnju derivata evro 5 kvaliteta.
Imajući u vidu da bi prestanak prodaje tih derivata koji ne odgovaraju evro 5 kvalitetu, prouzrokovao nagli skok cena goriva i uzimajući u obzir potrebe snabdevača da potroše zalihe tog goriva i potrebe posebnih kategorija potrošača kojima je neophodan određeni prelazni period da svoje motore prilagode upotrebi ekološki čistijih energenata, dogovorili smo se da produžzimo upotrebu dizela D-2 i benzina BMB 95 do polovine sledeće godine, precizirala je ministar Mihajlović za Tanjug.
„Gledamo da obezbedimo ulaz još nekih derivata koji mogu biti povoljni za vojna vozila, traktore i slično, s nižim procentom sumpora u odnosu na D-2″, dodala je Mihajlović.
Domaći dizel D2 i benzin premijum BMB od 95 oktana, koji ne odgovaraju evro 5 kvalitetu, trebalo je pre dve godine da budu povučeni sa tržišta, ali je ranije dogovoreno da bude produžena njihova proizvodnja i prodaja, dok ne bude završena modernizacija Rafinerije Pančevo, a da potom od 2013. budu povučeni sa tržišta.
Pravilnikom o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, Srbija se pre dve godine opredelila za evrokvalitet goriva od 1. januara 2011, od kada je dozvoljen isključivo uvoz benzina i dizela koji odgovaraju evropskom standardu kvaliteta.
U Naftnoj industriji Srbije (NIS) ističu da za tu kompaniju, otvaranje modernizovane Rafinerije nafte Pančevo znači početak proizvodnje goriva evro 5 standarda i prestanak proizvodnje motornog goriva kvaliteta, koji nije u skladu sa evro standardima.
NIS u potpunosti usklađuje svoje poslovanje sa propisima Evropske unije, ističu u toj kompaniji i dodaju da je, prema zahtevu Vlade Srbije, potrebno da se određenim privrednim subjektima, koji ne koriste motorno gorivo evro 5, omogući prelazni period kako bi se prilagodili novonastaloj situaciji.
To se, pre svega, odnosi na one koji su do sada koristili D2 – poljoprivrednike, vojsku, teške građevinske mašine, kao i na brodove u unutrašnjem rečnom saobraćaju.
Nadležno ministartsvo predviđa period adaptacije, tokom kojeg bi bile potrošene sve stare zalihe krajnjih korisnika i maloprodavaca, što je i ranije primenjivano u periodima izmene standarda.
Te mere, kako su istakli u naftnim kompanijama, treba da reguliše Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, a predviđeno je uvođenje goriva koje će zameniti dosadašnji D2 i koji će zadovoljiti potrebe korisnika sa starim motorima.
Reč je, kako ističu naftaši, o gorivu sa smanjenim sadržajem sumpora u odnosu na dosadašnji D2, do maksimalno 1.000 ppm, što je u skladu sa ekološkim standardima i direktivom EU.
Slično rešenje su primenile i mnoge druge zemlje, na primer, u Hrvatskoj naftna kompanija INA proizvodi „plavi dizel“ sa sadržajem sumpora do 5.000 ppm, jer to gorivo zadovolja potrebe učesnika na tržištu koji imaju stare motore, a istovremeno reč je o gorivu koje ima značajno smanjenu količinu sumpora.
Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS) pozvalo je ranije nadležne državne organe da omoguće dosledno sprovođenje važećih propisa, koji bi Srbiju u 2013. trebalo da uvedu isključivo sa gorivom evropskog kvaliteta.
To udruženje je konstatovalo da je NIS završio kompleksnu investiciju u pančevačkoj rafineriji, kojom je unapredio svoje kapacitete i spremio se za nove tržišne uslove, što podrazumeva i potpuni prelazak na proizvodnju derivata evro 5 kvaliteta.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου