У Србији готово нико не зна која је реална цена за километар аутопута и шта је заправо чини
Радови на Коридору 11 – деоница Уб Лајковац (Фото Танјуг)
Да ли изградња километра аутопута кроз брдовит крај, од Љига преко Такова до Чачка, вреди 7,5 милиона еврa? Да ли километар Коридора 11 кошта исто толико кроз равницу између Обреновца и Љига, као што је проценила једна страна компанија? Или је реално да буде 2,5 милиона евра мање, пита, али и одговара Велимир Илић, министар грађевинарства и урбанизма?
– Не могу асфалт, тампон, челик и радна снага да буду дупло скупљи него на другим местима. Ако домаћи конзорцијум каже да може да ради за 4,5 милиона евра по километру, онда ова деоница не може да кошта више од пет милиона евра –образложио је Илић своју процену.
Шта, заправо, утиче на цену аутопута?
Горан Родић, секретар Удружења за грађевинарство Привредне коморе Србије, каже да на цену аутопута утиче конфигурација терена, траса, да ли има мостова, тунела, надвожњака и да ли је урађена експропријација. Он сматра да је Коридор 11 скупљи, јер је доста захтевнији за грађење него Коридор 10, изузимајући Сићевачку и Грделичку клисуру.
– Добар пројекат, премер и предрачун радова пола су посла. Када тако одредите вредност инвестиције, понуђене цене радова могу да буду око 10 одсто више или ниже. Проблем је ако без пројеката, експропријације и ваљане анализе крећете у прикупљање понуда. Постоји опасност да добијете дампинг цене, као што нам се десило на јужним деоницама Коридора 10 или нереално високе цене – каже Родић.
Упућени кажу да је траса између Љига и Прељине изузетно сложена. На њој треба изградити 66 мостова и пет тунела, али километар аутопута не може да кошта мање од 6,5 милиона евра. Будући да је реч о међународном аранжману са Азербејџаном и да није било тендера тешко је проценити колико кошта.
Са друге стране домаће фирме граде 12,5 километара аутопута од Уба до Лајковца за 73 милиона евра или 5,8 милиона евра по километру. На тој деоници више од три километра заузима 25 мостова, што подиже цену радова. Осим тога посао је погођен тако да домаћи конзорцијум са 80 одсто новца кредитира градњу. И то је без сумње зарачунато у укупну цену.
На питање како је извесна страна компанија проценила да аутопут између Обреновца и Љига кошта 7,5 милиона евра по километру један од „Политикиних” саговорника сматра да је она само преписала цене од Азербејџанаца. Ту цену, сматра, не треба узети за озбиљно, јер правог прикупљања понуда и није било. Ако се погледа пројекат и узме у обзир цена нафте и битумена та деоница, према његовој процени, кошта између пет и 5,5 милиона евра по километру.
Махмуд Бушатлија, консултант за инвестиције, каже да при одређивању цене ипак постоје нека правила. Аутопут кроз Војводину кошта око 2,5 милиона евра по километру, уз сву пропратну инфраструктуру, надвожњаке и петље, тако да је цена од милион евра за леву траку од Хоргоша до Новог Сада по којој је домаћи козорцијум изградио ову деоницу – реална.
На благо брдовитом терену, каже он, вредност километра скаче на три до четири милиона евра, а на изузетно компликованим на шест и више милиона евра.
– Аутопут од Загреба према јадранској обали је у просеку коштао 7,5 милиона евра по километру. Реч о страшно тешкој траси која једино може да се пореди са оном кроз Морачу. Она у највећем делу иде кроз крш. На њој се налазе најдужи тунели у Европи и много мостова. Анализирајући тај аутопут дошао сам до закључка да је прецењен за неких 15 до 20 одсто – истиче Бушатлија и додаје да су у поређењу са хрватским наши аутопутеви ипак скупи.
Он напомиње да стране компаније код нас наплаћују свој кредибилитет. Србију оцењују као земљу великог ризика и овде не смеју да раде без премије ризика.
– Да смо сачували своје велике грађевинске фирме, верујем да бисмо добили јефтиније аутопутеве – додаје Бушатлија.
објављено: 04.09.2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου