Na tender za gradnju autoputa i mostova na Koridoru 10 od Caričine Doline do tunela Manajle kod Vladičinog Hana stiglo je 12 ponuda iz: Italije, Češke, Kine, Grčke, Austrije, Bugarske, Turske i Bosne i Hercegovine.
Zanimljivo je da nijedna firma iz Srbije nije mogla samostalno da konkuriše. Da bi učestvovali u trci za posao vredan između 75 i 80 miliona evra domaći građevinci su bili primorani da uđu u konzorcijume sa stranim partnerima. Jer uslove Evropske investicione banke, koja finansira ovih 6,7 kilometara autoputa domaće firme čak i da su se udružile ne bi mogle da ispune.
Tako su „Ratko Mitrović” i „MBA Miljković” nastupili sa grčkom „Ternom”. „Putevi Užice” sa češkom firmom OHL ZS. „Deneza” sa italijanskim kompanijama „Uni eko”, „Vijanini lavori” i CBM. „Interkop” sa „Integral inženjeringom” i „Prijedor putevima” iz Bosne i Hercegovine. Samostalno su konkurisali „Azvi” iz Šanije, „Štrabag” i „Por” iz Austrije, „Dogus” iz Turske, „Mostovik” i „Metrostav–Dorastav” iz Bugarske, „Aktor” iz Grčke i „Sinohidro” iz Kine.
Putari kažu da je reč o teškoj i zahtevnoj deonici za gradnju. Tome u prilog ide i podatak da je ovo jedna od najskupljih deonica do sada na trasi Koridora 10, a njena cena premašuje 10 miliona evra po kilometru.
Na pitanje zašto su uslovi tendera bili takvi da firme iz Srbije nisu mogle da konkurišu u „Koridorima Srbije” kažu da su „domaće firme mogle da učestvuju i samostalno, međutim njihov izbor je bio da uđu u konzorcijume sa stranim izvođačima”.
"Bankarska garancija za ozbiljnost ponude je obavezna i iznosi 1.500.000 evra. S obzirom da je u pitanju dvostepeni postupak nakon otvaranja tehničkog dela ponuda kompanije koje prođu kvalifikacije pozivaju se na finansijsko otvaranje, tako da u ovoj fazi postupka ne možemo govoriti o ponudi cena. Ugovor će biti dodeljen najnižoj odgovarajućoj ponudi koja zadovoljava kvalifikacione kriterijume", glasio je pisani odgovor „Koridora Srbije”.
Za lošu poziciju domaćih firmi i nekonkurentnost na tržištu, prema mišljenju Mahmuda Bušatlije, konsultanta za investicije – glavni krivac je država jer ne štiti svoj interes.
"Uslovi međunarodnih banaka su takvi da naše firme ne mogu da ih ispune. Onaj ko u ime države ugovara kredit mora da se izbori za takve uslove koji će omogućiti srpskoj operativi da ravnopravno učestvuje na tenderima. A ne da dopustimo bankama da favorizuju svoje firme kao u slučaju mosta kod Beške. Zahvaljujući tome most nas košta dvostruko više nego što bi trebalo", objašnjava Bušatlija i dodaje da država treba da stane iza građevinaca sa garancijama.
Milan Bojović, direktor „Puteva Užice”, kaže da su domaće firme procenile da posao mogu dobiti jedino udružene sa stranim kompanijama. Njega ne čudi ovoliki broj ponuda na tenderu s obzirom na to da u zemljama u okruženju nema mnogo posla. Mada on kaže da zainteresovanost za ovu deonicu nije mnogo veća nego za prethodne, jer su konkurisale manje ili više iste firme koje učestvuju na tenderima za Koridor 10 u zadnjih godinu i po dana.
Goran Rodić, sekretar Udruženja za građevinarstvo u Privrednoj komori Srbije, smatra da je glavni problem to što naša zemlja nije zaštitili domaću privredu. I pošto su srpske firme listom u blokadi strancima je kako ističe otvoren prostor da uposle svoje radnike, mašine i steknu reference.
"Kinezi imaju nameru da ozbiljno ulažu. Daju nam povoljne kredite i nude da grade, jer smo im odlična referenca za ulazak na tržište Evropske unije. A ovde će da zaposle svoje radnike i lepo zarade. Naši građevinci će moći samo da se zadovolje kao podizvođači", naglašava Rodić.
"Naše građevinske firme su usitnjene. Imaju loše bilanse i nemaju reference, jer godinama nisu radile kao glavni izvođači", dodaje Bušatlija.
On kaže da su građevinska preduzeća uništena kroz lošu privatizaciju.
"Od onako jake i moćne operative nije ostala nijedna firma koja ima više od 600 zaposlenih. Firma kojoj bi mogli da budu povereni ozbiljni poslovi mora da ima bar 10.000 radnika kako bi stvarno dobro organizovala svaki segment posla. A mi takvu nemamo", uverava Bušatlija.
Na južnom kraku Koridora 10 jedino je ostalo da se raspiše tender za osam kilometara autoputa od Levosoja do Srpske Kuće. Dok na delu prema granici sa Bugarskom predstoji samo izbor izvođača radova za deo Čiflik–Ponor–Pirot .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου