Пошто су разне афере разобличиле корупцију и проневере у цркви, све више Грка тражи жртву
Епископ Антимос: Одвајање цркве од државе било би сатанско дело
Солун – Док је ригорозна штедња захватала све делове друштва, Грчка православна црква успевала је да очува многобројне економске привилегије. Томе се сада приближава крај.
Пошто су разне афере разобличиле корупцију и проневере у цркви, све више Грка тражи жртву, пише немачки „Шпигл“.
Солунски епископ Антимос (78) дугује влади заостали порез. Поред гомиле верских текстова и слика светаца, на његовом столу налази се и писмо на две странице од Министарства финансија које га обавештавада треба да плати 1.350 евра. Осим тога, његова месечна плата биће смањена са 2.200 на 1.930 евра.
Овај епископ је један од најконзервативнијих духовних лидера у Грчкој. Познат је по вербалним нападима на муслимане, левичаре и хомосексуалце. Сматра да га угрожавају повериоци који су се обрушили на његову земљу, илегални имигранти које нико више не може да контролише,они који су решили да се посвађају са црквом – интелектуалци који тврде да и свештенство може у кризи да се жртвује.
Солунски епископ Антимос (78) дугује влади заостали порез. Поред гомиле верских текстова и слика светаца, на његовом столу налази се и писмо на две странице од Министарства финансија које га обавештавада треба да плати 1.350 евра. Осим тога, његова месечна плата биће смањена са 2.200 на 1.930 евра.
Овај епископ је један од најконзервативнијих духовних лидера у Грчкој. Познат је по вербалним нападима на муслимане, левичаре и хомосексуалце. Сматра да га угрожавају повериоци који су се обрушили на његову земљу, илегални имигранти које нико више не може да контролише,они који су решили да се посвађају са црквом – интелектуалци који тврде да и свештенство може у кризи да се жртвује.
„Ми то одавно радимо”,тврди Антимос.
Годинама су многи Грци огорчени због чињенице да је моћнаправославна црква плаћала веома мало пореза до 2010. Осим подршке грчке владе, црква добија значајне субвенције и од Европске уније. Плате свештеника и епископа коштају пореске обвезнике око 230 милиона евра годишње. Тек пре неколико месеци влада је покушала да умањи тај износ.
Ипак, многе пореске олакшице за цркву још нису потпуно укинуте. На неиздате непокретности и даље се не плаћа порез, а тек од 2010. је уведен порез на приход остварен од некретнина. Пре тога, цркви је било дозвољено да приходује од бројних имања а да не плаћа ништа.
Годинама су многи Грци огорчени због чињенице да је моћнаправославна црква плаћала веома мало пореза до 2010. Осим подршке грчке владе, црква добија значајне субвенције и од Европске уније. Плате свештеника и епископа коштају пореске обвезнике око 230 милиона евра годишње. Тек пре неколико месеци влада је покушала да умањи тај износ.
Ипак, многе пореске олакшице за цркву још нису потпуно укинуте. На неиздате непокретности и даље се не плаћа порез, а тек од 2010. је уведен порез на приход остварен од некретнина. Пре тога, цркви је било дозвољено да приходује од бројних имања а да не плаћа ништа.
Православна црква је,тврде, други по величини власник имовине у Грчкој, иако се не зна тачно колико земље заправо има јер не постоји свеобухватан катастар.
Стручњаци процењују да црква има више од 130.000 хектара шума и обрадиве земље, поред некретнина у сваком већем граду.
Левичарски посланик Григориос Псаријанос сматра да је прави проблем то што цркваније одвојена од државе.
„Ни у једној другој европској земљи они нису толико повезани. Многи политичари зависе од благослова свештенства, а многи свештеници су се убацили у политику”, каже он.
Историја даје објашњење зашто је то тако. Вековима је црква била чувар грчког идентитета, језика и вере, посебно када је земља била под Турцима. Многи земљопоседници су тада пребацивали имовину на цркву.
Након стицања независности, православна вера је постала доминантна религија (данас 97 одсто Грка). Она је свеприсутна у јавном животу: слике Марије и Исуса висе у свакој школи, а посланици дају заклетву у присуству атинског архиепископа.
Левичарски посланик Григориос Псаријанос сматра да је прави проблем то што цркваније одвојена од државе.
„Ни у једној другој европској земљи они нису толико повезани. Многи политичари зависе од благослова свештенства, а многи свештеници су се убацили у политику”, каже он.
Историја даје објашњење зашто је то тако. Вековима је црква била чувар грчког идентитета, језика и вере, посебно када је земља била под Турцима. Многи земљопоседници су тада пребацивали имовину на цркву.
Након стицања независности, православна вера је постала доминантна религија (данас 97 одсто Грка). Она је свеприсутна у јавном животу: слике Марије и Исуса висе у свакој школи, а посланици дају заклетву у присуству атинског архиепископа.
Псаријанос зато сматра да је грчка кризауједно и кризацркве. „Ова институција није ништа мање подложна корупцији од остатка друштва“, тврди он.
Епископ Пантелејмон од Атике осуђен је 2008. на шест година затвора због проневере око 2,5 милиона евра црквеног новца. Правдао се да му је то био црни фонд за старост. Један други епископ је наводно одржавао контакте са нарко-мафијом.
Најспектакуларнији скандал је свакако случај манастира Ватопед на Светој Гори, аутономној државина полуострву у северној Грчкој,где се налази око 20 православних манастира.
Епископ Пантелејмон од Атике осуђен је 2008. на шест година затвора због проневере око 2,5 милиона евра црквеног новца. Правдао се да му је то био црни фонд за старост. Један други епископ је наводно одржавао контакте са нарко-мафијом.
Најспектакуларнији скандал је свакако случај манастира Ватопед на Светој Гори, аутономној државина полуострву у северној Грчкој,где се налази око 20 православних манастира.
Крајем 2011. тадашњи игуман Јефрем ухапшен је због преваре и проневере и стављен у кућни притвор. Уз помоћ неких сумњивих ликова, он је наводно заменио мање вредну манастирску имовину за много скупљу државну парцелу.
Договор је наводно донео манастиру сто милиона евра. Скандал је избио 2008. Портпарол владе и министар поднелису оставке, атадашња конзервативна влада премијера Костаса Караманлиса била је приморана да распише нове изборе, којеје изгубила.
Случај Ватопед је по мишљењу Псаријаносапредстављао прекретницу. Све већи број Грка почео је да верује да и црква сноси део одговорности за кризу. Његова странка, Демократска левица, која је деосадашње владе, жели већу одвојеност цркве и државе – чак и уколико веће коалиционе странке, социјалисти из Пасока и конзервативна Нова демократија, не сматрају да је то приоритет.
За епископа Антимоса, Псаријаносов предлог би представљао сатанско дело.
„Постоји света веза између грчког народа и цркве“, каже он. „Нико не би требало да то поремети.“
Договор је наводно донео манастиру сто милиона евра. Скандал је избио 2008. Портпарол владе и министар поднелису оставке, атадашња конзервативна влада премијера Костаса Караманлиса била је приморана да распише нове изборе, којеје изгубила.
Случај Ватопед је по мишљењу Псаријаносапредстављао прекретницу. Све већи број Грка почео је да верује да и црква сноси део одговорности за кризу. Његова странка, Демократска левица, која је деосадашње владе, жели већу одвојеност цркве и државе – чак и уколико веће коалиционе странке, социјалисти из Пасока и конзервативна Нова демократија, не сматрају да је то приоритет.
За епископа Антимоса, Псаријаносов предлог би представљао сатанско дело.
„Постоји света веза између грчког народа и цркве“, каже он. „Нико не би требало да то поремети.“
објављено: 07.10.2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου