Svake godine prestonica dobije 25.000 brucoša, od kojih je veliki broj budućih podstanara, koji su iz unutrašnjosti došli na studije. Pre useljenja, u njihovom interesu je da sa stanodavcem sklope ugovor, koji je validan ako se overi u sudu ili kod advokata.
Pravnu snagu ovaj dokument ima i ako na njega štambilj udari agencija koja je posredovala u pronalaženju smeštaja, pa čak i ako je samo potpisan, bez overe, uz dva svedoka.
U ugovoru treba precizirati da je gazda dužan da otkloni kvarove u stanu ili da to učini podstanar, pod uslovom da za iznos koji plati majstoru umanji narednu kiriju. Potrebno je stoga zvati majstora koji izdaje račune za usluge.
Još jedna stavka u pisanom dogovoru trebalo bi da bude preciziranje otkaznog roka koji, po zakonu, može da potraje do tri meseca.
Poštuje se dogovorni otkazni rok naveden u ugovoru kao i uslovi pod kojima je moguće povećati kiriju.
Eventualno krečenje stana o trošku zakupca pre iseljenja, vraćanje depozita za stanarinu i druge situacije takođe je potrebno definisati ugovorom. U protivnom, desiće se da gazda naprasno „zaboravi” da je uzeo depozit ili da tu svotu zadrži kao kompenzaciju za to što mu je stanar „uništio nameštaj”.
Posrednike proveriti u Agenciji za privredne registre
Ako ne mogu uz pomoć rođaka ili poznanika u Beogradu nađu stan, brucošima iz unutrašnjosti preostaje samo da „bistre” oglasne strane u novinama ili na internetu.
Budući da objavljeni brojevi telefona najčešće vode do posrednika ili agencije, nije loše proveriti da li je taj „vezni igrač” ubeležen u Agenciji za privredne registre. Čak i ako jeste, to ne garantuje stoprocentnu pouzdanost, ali će stranka barem moći da locira „pružaoca usluge”, ukoliko pretrpi štetu.
Mnogi od „posrednika” naplaćuju usluge avansno i do nekoliko hiljada dinara, ali stručnjaci kažu da treba verovati samo agencijama koje novac uzimaju po nalaženju stana – najčešće između 30 i 40 odsto od prve kirije. Ukoliko posrednik ne nađe klijentu krov nad glavom, nesuđeni zakupac nije obavezan da plati uslugu.
Ako potencijalni zakupac plati unapred, često se dešava da ga posrednik uputi na nekoliko ljudi koji izdaju smeštaj. Kada pokuša da ih kontaktira, klijent će ustanoviti da su mnogi brojevi telefona nepostojeći, ili da ponuđeni stan ne postoji na datoj adresi.
Stručnjaci savetuju i da se ne popunjavaju pristupnice ili obrasci za učlanjenje, jer agencije nisu udruženja, već posrednici.
Prava podstanara:
– da mu se pokaže stan pre useljenja
– da mu se ukaže na nedostatke stana
– da potpiše ugovor
– da ga gazda ili njegov punomoćnik prijavi u policiji na adresi stanovanja
– da mu se obezbedi stanovanje u skladu sa kućnim redom
– da mu gazda ukloni kvar u stanu ili od kirije odbije troškove opravke koje je podstanar platio
– da plaća zakupninu u dinarima
– da mu se ukaže na nedostatke stana
– da potpiše ugovor
– da ga gazda ili njegov punomoćnik prijavi u policiji na adresi stanovanja
– da mu se obezbedi stanovanje u skladu sa kućnim redom
– da mu gazda ukloni kvar u stanu ili od kirije odbije troškove opravke koje je podstanar platio
– da plaća zakupninu u dinarima
Pre useljenja:
• Proveriti ispravnost uređaja, opreme i da li su u stanu potrebne popravke
• Obratiti pažnju na glavne ventile
• Proveriti stanje bojlera, šporeta, grejača, mašine za pranje rublja i da li dihtuje stolarija
• Pre useljenja sačiniti zapisnik o primopredaji u kome treba opisati stanje nameštaja i bele tehnike
• Obratiti pažnju na glavne ventile
• Proveriti stanje bojlera, šporeta, grejača, mašine za pranje rublja i da li dihtuje stolarija
• Pre useljenja sačiniti zapisnik o primopredaji u kome treba opisati stanje nameštaja i bele tehnike
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου