Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Urbano pčelarstvo: Uzgajanje i iznajmljivanje pčela u gradu

Oko 50 odsto važnih svetskih poljoprivrednih kultura, od jabuka i soje do kakaa i badema, zavisi od oprašivanja insekata, uglavnom pčela. Procenjuje se da pčele oprašuju "svako treći zalogaj koji pojedemo".
pcela-med
Zbog deficita pčela mnogi farmeri su prinuđeni da ručno obavljaju oprašivanje. Iz tog problema u SAD se razvio veoma unosan biznis. Naime, širom države, komercijalni pčelari zarađuju iznajmljivanjem pčela za oprašivanje na farmama.
Korki Luster iz Sijetla je po tom modelu stvorio mikro verziju, iznajmljivanje košnica za oprašivanje biljaka u baštama gradskih kuća.
"Zašto nečije dvorište ne bi moglo biti farma? Zašto ne stvoriti urbanu pčelarsku kompaniju?", upitao se Luster pre četiri godine.
Njegova "Ballard Bee Company" (BBC) sada ima 135 košnica. Za jednogodišnji ugovor i mesečnu naknadu od 110 USD, stanovnici Sijetla ili preduzeća mogu dobiti dve do četiri košnice za svoje dvorište ili da ih postave na krov. Luster i njegova dva pomoćnika postavljaju i održavaju košnice, hrane pčele i vrcaju med od proleća do jeseni. Takođe brinu o prihranjivanju pčela tokom zimskog preioda.
"U jeku sezone u jednoj košnici može da se nađe do 50.000 pčela. Da bi došla do hrane, pčela leti do kilometar i po, tako da čitava zajednica, komšije, parkovi, divlje životinje..., svi imaju koristi od njih", objašnjava značaj urbanog pčelarstva vlasnik "Ballard Bee Company".
Po ugovoru o iznajmljivanju, zakupac košnice, uz besplatne biltene o pčelarstvo, dobiva mesečno i 2 teglice meda, težine 12 unci (0,34 kg). Sam vlasnik po košnici dobije od 45 do 65 kilograma meda godišnje, koji prodaje po restoranima ili putem interneta po ceni od 12 do 22 dolara.
U poslednje četiri godine, po uzoru na poslovanje "Ballard Bee Company", u mnogim velikim gradovima SAD nikle su firme kojima je osnovna delatnost urbano pčelarstvo.
Iako je Luster započeo biznis sa samo 20 košnica, on je do danas udvostručio profit ali i značajno proširio ponudu, uključujući opremu poput kompleta za pčelare početnike. Takođe, u saradnji sa Organizacijom za ekologiju, BBC je osnovao školu za pčelare koja upisuje oko 150 novih polaznika svake godine.
Naredni planovi BBC uključuju isporuku meda restoranima, hotelima, školama...    
U ukupnom prihodu "Ballard Bee Company", iznajmljivanje košnica čini 20 odsto , prodaja meda učestvuje sa 40 odsto u zaradi, 35 odsto su prihodi od prodaje opreme, a 5 odsto prihoda se ostvari školovanjem novih pčelara. "Prodaja meda podržava program iznajmljivanja košnica, naknadom za iznajmljivanje pokrivaju se dnevni troškovi, škola stvara nove pčelare a oni opet, kupuju opremu. To je vertikalno integrisani biznis".
Najveći izazov za urbano pčelarstvo je umiranje pčela. Iako se procene o stopi mortaliteta kod pčela veoma razlikuju, neka najčešće spominjana stopa kreće se oko 30 odsto. "Ballard Bee Company" je 2012. imala najtežu godinu kada je u urbanom području ostala bez 45 odsto pčela. S druge strane, košnice u ruralnom području zabeležile su gubitak pčela od 15 odsto.
Ipak, osnivač "Urban Permaculture Institute" iz San Franciska smatra da bi urbano pčelarstvo moglo efikasno odgovoriti na problem nestajanja pčela, problem koji je uprkos raznim objašnjenjima, još uvek misterija

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου