Крајем јула је „Гаспромов“ грчки партнер Copelouzos Group предложио руском железничком гиганту ОАД „Руска железница“ заједничко учешће у приватизацији грчког железничког оператера TrainOSE. Грчка агенција за приватизацију (HRADF) продаје 100% акција ове компаније, а заинтересовани купци треба да се пријаве најкасније до 16. септембра.
„Руска железница“ је већ имала успеха у међународним пројектима. У Србији учествује у изградњи нове пруге Ваљево-Лозница, колосека линије Београд-Панчево и реконструкцији пруге Београд-Бар. Вредност уговорених пројеката у Србији износи око милијарду долара. „Руска железница“ има могућност да железничке и лучне пројекте у Грчкој споји са пројектима развоја инфраструктуре у Србији који се већ реализују.
Министар саобраћаја РФ Максим Соколов рекао је да су Руси заинтересовани за приватазацију оператера. Он је учествовао у заседању руско-грчке међувладине комисије у Атини. Преговорима је присуствовао и високи функционер компаније „Руска железница“. Како је новинарима саопштио руски министар, стране су се договориле да путем размене информација детаљније проуче овај пројекат.
Директор „Руске железнице“ Владимир Јакуњин још у марту ове године је изразио заинтересованост за учешће у приватизацији железничког оператера и грчких лука. „‘Руска железница’ је показала интересовање за све грчке активе који се продају. С обзиром на почетне цене, њихова укупна вредност је мања од 6 милијарди рубљи, а то је кап у мору у поређењу са инвестиционим програмом руске државне компаније“, рекла је за „Руску реч“ Кира Завјалова, аналитичар агенције „Инвесткафе“. По њеном мишљењу, учешће у приватизацији грчких актива уклапа се у стратегију руског гиганта, јер та стратегија подразумева да се комерцијално пословање трансформише у пружање саобраћајне логистике, што има смисла ако се постигне синергија груписањем међународних пројеката.

С обзиром на почетне цене [грчких актива], њихова укупна вредност је мања од 6 милијарди рубаља, а то је кап у мору у поређењу са инвестиционим програмом руске државне компаније
Кира Завјалова, „Инвесткафе“
Учешће на тендеру омогућиће „Руској железници“ да у перспективи створи копнени транспортни коридор којим би се избегли мореузи Босфор и Дарданели, објашњава Андреј Фиљков, директор канцеларије за процену и финансијско моделирање Групе за финансијски консалтинг (Financial Consulting Group, FCG). Железнички гигант је већ почео да реализује ту стратегију. „Ћерка-компанија“ „Руске железнице“ недавно је реализовала опциони уговор о куповини 15,1% акција компаније FELB – контејнерског оператера на линији Кина-ЕУ. „‘Руска железница’ рачуна на потенцијал раста који ће бити стимулисан транзитом из Азије у Европу. Међутим, његова реализација зависи од модернизације магистралних саобраћајница, а то захтева доста времена и инвестиција. Инвестициони програм модернизације Бајкалско-амурске и Транссибирске пруге готово је преполовљен (сведен је на 560 милијарди рубаља). Чак ни у догледној будућности пропусна моћ ових двеју пруга неће достићи оне вредности које је раније најављивала ‘Руска железница’ (80 милиона тона годишње)“, сматра Кира Завјалова.
Према подацима које наводе руски медији, поред компаније TrainOSE „Руска железница“ разматра могућност куповине и луке у Солуну и ремонтне компаније Rosco.
Према подацима које наводе руски медији, поред компаније TrainOSE „Руска железница“ разматра могућност куповине и луке у Солуну и ремонтне компаније Rosco. Солунска лука је једна од две највеће луке у Грчкој. Њен робни промет износи око 4,4 милиона тона. Смештена је на веома повољном месту, али и поред тога њен удео на тржишту превоза робе између Европе и Азије не премашује 1%. Међутим, предност положаја ове луке долази до изражаја када се ради о укрштању копнених саобраћајница и специјализацији у правцу транспорта терета у ринфузном и пакованом стању.
Како је саопштио руски министар Соколов, привлачност грчког тендера зависиће од тога који део активе се приватизује. „Ми рачунамо на то да ћемо добити коначно формулисану понуду, па кад њу проучимо моћи ћемо да донесемо одлуку о учешћу у процедурама везаним за приватизацију ове активе. Засада је рано говорити о томе“, цитира његове речи РИА „Новости“. „Руска железница“, додуше, може имати врло јаку конкуренцију. Још је рано говорити о коначном списку учесника на тендеру, али грчки медији су раније саопштили да се за TrainOSE интересују француска компанија SNCF, кинеска COSCO, италијанска Trenitalia и немачка Deutsche Bahn AG.
Copelouzos Group није прва компанија која је „Руској железници“ понудила партнерство у учешћу на тендеру. Према подацима које износи руска агенција „Прајм“, железнички гигант је већ разговарао са компанијом Gek Terna о стварању конзорцијума за учешће у приватизацији TrainOSE. Раније је директор „Руске железнице“ Владимир Јакуњин говорио о намери компаније да све активе купи позајмљеним новцем. „Однос чистог дуга ‘Руске железнице’ према EBITDA и даље је низак и на крају 2012. је износио 1,27x. Компанија би у принципу могла и сама да купи TrainOSE позајмљеним новцем“, сматра Завјалова.
„Руска железница“ је већ имала успеха у међународним пројектима. На пример, у Србији учествује у изградњи нове електрифициране пруге са једним колосеком дужине 68 km на линији Ваљево-Лозница, затим другог колосека дужине 16 km на линији Београд-Панчево, а такође у реконструкцији пруге Београд-Бар на српској деоници укупне дужине 200 km и шест деоница пруге европског саобраћајног коридора 10 укупне дужине 111 km. Вредност уговорених пројеката у Србији износи око милијарду долара. Према оцени Андреја Фиљкова, директора канцеларије за процену и финансијско моделирање компаније FCG, „Руска железница“ има могућност да железничке и лучне пројекте у Грчкој споји са пројектима развоја инфраструктуре у Србији који се већ реализују, и да искористи потенцијал купљене логистичке компаније GEFCO за повећање обима превоза робе